Een methode tegen de plotziekte

Iedere keer wanneer ik aan een verhaal begin, merk ik dat ik aanhik tegen het verzinnen van een plot, iets wat ik niet heb als ik blog. Daar wil ik nu gericht aan werken, en dus ga ik zowel mijn cursusboek weer doorbladeren als mijn tips weer uit de mottenballen halen.

Ik ga eerst een lijst met thema’s maken die mij aanspreken om over te schrijven.

Dan ga ik 10 keer een aanleiding voor een verhaal verzinnen.

Dan ga ik 10 keer een conflict bedenken.

Personages verzin ik meestal gemakkelijk, dus dat laat ik terzijde.

10 settings die mij leuk lijken.

Maar eerst ga ik het verhaal dat ik wil schrijven erbij pakken. Dat heeft al een setting, personages (waarvan ik nog mis een tegenspeler, maar die zal uit het conflict voortvloeien), een situatie. Wat ontbreekt is een conflict met een uitkomst. Nu kan ik gericht gaan verzinnen. Oh, en ik mis een nieuwe wil voor mijn personage natuurlijk voortvloeiend uit de vorige wil. En ja, wat is de moraal van het verhaal? Of de bittere les? Welke premisse zal ik als rode draad nemen?

Leave a comment