Mentale acrobatie

Een goed verhaal schrijven is honderd balletjes in de lucht houden. Vorm, schrijfstijl, plot, personages,… Alles dient te kloppen in samenhang. De fictieve droom van de lezer mag niet verstoord worden, toch kun je ook daar mee spelen. Je kunt jouw lezer uitdagen. Het liefst schrijf ik iets waardoor een lezer uit zijn comfortzone stapt en een nieuw item ontdekt. Toch zijn er talloze punten waaraan een verhaal hoort te voldoen, wil het een goed verhaal worden. Spanning, ritme, toon, helderheid, zomaar een greep uit de kenmerken waarmee je kunt worstelen. Soms worstel ik dermate met het ene dat ik mij welbekende valkuilen vergeet. Het herhalen van woorden bijvoorbeeld. Te veel hulpwerkwoorden gebruiken. Ik word dan geconfronteerd met mijn ouder wordend brein en met een zweem opstandigheid herschrijf ik mijn verhaal. Gelukkig, er zijn proeflezers en mijn verhaal is gered.

Leave a comment