Wegwijsgesprek met Hedwig van Lier

Hedwig van Lier van Bureau Artemis ken ik van twitter omdat ik haar tweets regelmatig retweet. Ze schrijft zinnige teksten over schrijven. Haar achtergrond als coach en uitgever zorgt ervoor dat ze je verder kan helpen wanneer je met schrijfproblemen rondloopt en om schrijfproblemen te voorkomen, en naar een publicabel manuscript toe te werken.

Ik ben bezig met een manuscript en volg een schrijfcursus met als doel alle opdrachten materiaal of backstory voor mijn verhaal te laten zijn. Voor de aanvang van de cursus heb ik nagedacht over het verhaal. De hoofdkarakters uit het eerste deel zijn al gegeven. Op dit punt liep ik tot vanochtend nog met een paar vragen rond over het schrijven van het verhaal en het bedenken van een plot, maar ook met de vraag of dit wel kan zo, dit thema op deze manier.

Het gesprek met Hedwig en de voorbereidende vragen leverden meteen inzichten die me verder helpen en bleken ook bij fictie relevant. Ze werkt met een methode voor autobiografisch materiaal die interessant voor me is omdat ik fictie schrijf met autobiografisch materiaal erin verwerkt. Dit geeft me de mogelijkheid om één van mijn grote thema’s beter in het verhaal een plaats te geven.

Ze gaf me handvatten waar ik mee verder kan en gaf moeiteloos antwoord op prangende vragen waaraan je kunt merken dat ze ervaren is. Zo vroeg ik of uitgevers alleen uitstekend geschreven verhalen uitgeven. Ze gaf daar een verhelderend antwoord op.

Ik ga nu in mijn dagboek verder denken over mijn complexe verhaal, dat ik in eerste instantie schrijf omdat ik de noodzaak voel.

Je kunt nog een webinar bij haar volgen en volgens mij kan iedereen een vrijblijvend wegwijsgesprek bij haar boeken.

 

Leave a comment