Drie openingen voor een verhaal

Voor de cursus van Editio Fictie 3 heb ik drie verhaalopeningen geschreven en deze leg ik voor aan proeflezers om te leren hoe de verschillende teksten op ze overkomen. Het gaat mij om de inhoud en de werking van een begin. Bovendien vind ik de uitwisseling over een tekst leerzaam en plezierige interactie. Werken met proeflezers is een manier van leven. Ik beleef ook plezier aan het chatten over de verhalen van anderen, vind dat leerzaam en telkens anders.
De eerste verhaalopening die ik koos te schrijven was een psychologische. Dat is voor mij niet vreemd omdat ik psychologie studeerde. Ook lees ik graag psychologische romans. Psychologie gaat over meer dan gevoelens van personages. Emoties zijn complexer en zijn verbonden aan betekenis. Juist die betekenislaag wordt in recent onderzoek van ons brein essentieel gevonden en verbindt verhalen met de psychologie.
De tweede verhaalopening die ik koos is de natureingang, waarbij de sfeer van de omgeving centraal staat met ruimte voor de beleving van de protagonist. Hier kan ik mijn meer poëtische kant in kwijt. Beelden die ik verbind aan de betekenislaag.
De derde verhaalopening die ik koos is de filosofische. Ik heb nagedacht welke filosoof een licht kon werpen op het verhaal en kwam op Plato. Ik vind het citeren altijd een beetje krampachtig lezen, dus ik heb hem pas in de tweede zin geïntroduceerd.
Nu heb ik drie openingen die ik alledrie in het verhaal zou willen stoppen. Een kiezen? Ze ergens in het verhaal stoppen op een natuurlijk moment? Het hangt er natuurlijk van af waarom ik het verhaal zo vertel en voor wie. Een natureingang leest vlotter dan een filosofisch begin. Een filosofisch begin spreekt een ander publiek aan.

Advertisements

3 thoughts on “Drie openingen voor een verhaal

  1. Een paar bedenkingen die ik me maak:
    *Heeft iedereen een herkenbare eigen schrijfstijl?
    *Als je veel nadenkt over je schrijfstijl, over de manier waarop je de lezer wilt benaderen, gaat er dan niet een stuk spontaniteit in je schrijven verloren? Wordt het dan niet te gekunseld?

    Liked by 1 person

    1. De spontaniteit kun je in een laatste herschrijf nog verbeteren, door het nog eens hardop uit te spreken en te verbeteren op klank, of door een tussenzin. Ik schrijf altijd veel na over mijn schrijfstijl omdat ik van oorsprong Franstalig ben en dus wel bewuster bezig ben met Nederlands. Verschillende openingen hoeven niets over schrijfstijl te maken te hebben, meer vanuit welke hoek je begint – een beschrijving of actie of statement, bijvoorbeeld. Die kun je allemaal even spontaan en in je gebruikelijke schrijfstijl schrijven.

      Liked by 1 person

    2. Van nature hebben mensen een eigen schrijfstijl, maar bij beginners wordt die nog niet herkenbaar genoemd. Als je eens een literair tijdschrift leest, zie je in de praktijk wat onder een herkenbare schrijfstijl verstaan wordt. Het gebruik van woorden is dan heel typisch voor een schrijver. Er is veel mogelijk maar ik lees veel in cursussen en boeken dat je eerst een tijdlang moet geschreven hebben voor je een zogenaamde eigen stem hebt. Heb je die eenmaal, dan hoef je ook misschien minder lang over hoe je iets schrijft na te denken. Maar ik heb weleens een bekend schrijver tijdens een workshop horen verzuchten dat hij het liefst eindeloos aan een tekst zou pielen, maar dat dat niet mocht van de uitgever. 🙂

      Liked by 1 person

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s