De kloof dichten

Zoals ik het zie komt veel verwarring bij het beoordelen van je eigen verhaal uit de kloof die je ervaart tussen wat je graag leest en wat je nu kunt schrijven. Onherroepelijk – bij de meeste schrijvers – is er die kloof tussen wat je smaak bij het lezen dicteert en bij die constellatie van aspecten die te pas komen bij het schrijven van een verhaal.

Hoe langer je schrijft, hoe meer je die kloof dicht tussen je smaak en wat je kunt schrijven. Dit doordat je telkens nieuwe inzichten krijgt over zinnen, paragrafen en het globale verhaal door te schrijven, lezen en leren. Je smaak kan nauwer worden of breder. Dat hangt ook van een grote hoeveelheid beslissingen af die je vaak ongemerkt neemt. Soms merk je dat je bij een zo’n beslissing blijft haken bij het herlezen van je tekst. Ik wuif weleens een en ander weg met een gelegenheidsargument. Beter is een stap terug nemen en bewuster die reeks beslissingen nemen tijdens het herschrijven.

De verwarring is juist interessant, omdat het me iets zegt waar ik een analyse en een keuze moet maken. Dit kan gevolgen hebben voor het hele verhaal. Schrijfboeken helpen de meest voorkomende dilemma’s oplossen zo ook schrijfcursussen maar je ontkomt er niet aan te kiezen tussen stijlen, plotwendingen, eigenschappen van een personage en wel of niet iets aan het begin vertellen.

Bij het lezen van je favoriete schrijver is het interessant om te ontdekken waarom het precies je favoriet is. Welke keuzes heeft de schrijver gemaakt en waarom bevalt het je?

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s