Elevatorpitch voor korte verhalenbundel

Waarom ik hikte voor ik eraan begon, weet ik niet. Het is best leuk om te doen, een pitch schrijven.

Ik gebruik de methode van Vorhaus dus schrijf er eerst zoveel mogelijk verschillende om er daarna één of meerdere uit te kunnen kiezen, waaraan ik nog ga schaven. Ik heb er nu acht.

Wat me opvalt is dat ik me vooral op mijn belangrijkste personage en haar ontwikkeling heb gefocust. Ik zou ook op de hoofdlijn van het plot iets kunnen verzinnen, of stilstaan bij de samenstelling van de bundel en de stijl, ik zou me volledig kunnen richten op de premisse. Mijn conclusie is dat ik per doel één pitch wil. Minstens één over mijn personage, één over de premisse, één over de stijl of mix van stijlen, één over mijn benadering van proza…

Het is een kwestie van deductief denken. De knop gaat dus weer om van analytisch denken en uitweiden, wat mijn defaultstand is, naar deductief denken. Mogelijk heeft een ander zijn hersens op beelddenken staan en wordt een grotere omschakeling vereist. 🙂 Of niet.

Leave a Reply

