A happy shadow artist

Ik noem me tegenwoordig schrijfmoeder, omdat ik mensen raad geef op allerlei schrijfgebied. Dit valt waarschijnlijk onder de categorie die Julia Roberts Cameron Diaz ‘shadow artist’ noemt en die ze afraadt omdat je dan niet aan je eigen werk toekomt. Dat is wel een beetje zo, behalve als je hulp aan anderen ziet als een kunstwerk op zich, en ik ben geneigd dat te doen. Kunst hoeft niet altijd een tekst te zijn.

Ik probeer schrijfcoaches aan te bevelen, literaire tijdschriften, redacteuren, schrijfopleidingen of schrijfcursussen, Schrijven Online en schrijfwedstrijden. Het hangt er maar net vanaf wat de meest urgente crux is waar een schrijver mee zit. Ik geloof erin dat als je moeite doet en investeert je vooruit kunt gaan. Soms ben je beter gebaat bij het schrijven voor de historische vereniging van het dorp of voor een familiekroniek. Soms rechtvaardigt je talent een publicatie. Altijd is het de moeite je schrijven naar een hoger plan te tillen. Ik probeer iemand tot progressie te bewegen.

Je hoeft je nooit neer te leggen bij de stijl die je nu hebt. Progressie is mogelijk, als je de juiste manier vindt om dat te bereiken. Hetzelfde geldt voor alle gereedschappen van een schrijver.

De inhoud is een andere zaak. Veel is al geschreven en om origineel te zijn, zul je ook kennis moeten nemen van wat al geschreven is. Er is nog altijd de achterhoede om voor te schrijven. Iedereen moet het wiel ontdekken, dit betekent dat er geput kan worden uit wat al geschreven is. Voor de voorhoede is een andere instelling nodig. Maar uiteindelijk draait alles om de zone van naaste ontwikkeling. Voor wie schrijf jij? Voor iemand die iets van je kan leren. Dit betekent dat je kunt putten uit de schrijvers die je voorgingen en daarvan lerend kunt schrijven.

Leave a Reply

