Synopsis schatplichtig aan de reuzen

Mijn theorie over een synopsis schrijven toetste ik aan mijn proeflezers en ik kwam op een andere vorm. Dit is een bevestiging dat wie niet zijn nek uitsteekt en zich niet gedienstig opstelt, bijvoorbeeld anderen van feedback voorziet en anderen verder helpt, niet verder komt. Ik heb waardevolle feedback gekregen over mijn synopsis en het resultaat is dat iemand die een boekenopleiding gedaan heeft zei dat dit weleens bij een grote uitgever gepubliceerd zou kunnen worden. Ook als dit niet zal gebeuren is dit commentaar voor mij waardevol. Indachtig mijn grootmoeder die zei: ‘wie het kleine niet eert is het grote niet weerd.’ Een wijze uitspraak die ik vertaal naar een kleine waardering op waarde schatten opent kansen naar iets dat ‘groter’ genoemd wordt.

Dankzij de proeflezers is mijn synopsis heel wat sterker geworden. Ik kan niet genoeg benadrukken dat proeflezers onontbeerlijk zijn en dat we met zijn allen zorgen dat wat we schrijven, ook een synopsis, een hogere kwaliteit kan hebben. Als ik proeflees ben ik me ervan bewust dat dit een beperking heeft, ook als ik me bekwaam wat betreft schrijftechniek en de o zo belangrijke smaak. Vele ogen maken een vollediger beeld en is een samenbundeling van krachten. Mijn ervaring is het dat werken met veel verschillende mensen een variëteit van kennis oplevert en niet zelden leidt tot resultaat. Ook als resultaat erg klein is, is het de moeite waard geweest, want je leert er veel van. Niets is zoveel waard als menselijk contact.

2 thoughts on “Synopsis schatplichtig aan de reuzen

  1. Zo is dat!
    Dat is ook iets wat ik gaandeweg ontdekt heb, want we groeien op met het beeld van de eenzame schrijver, die alles alleen doet. Maar dat klopt dus niet, en dat is eigenlijk zelfs het mooiste aan schrijven: alle interactie en verbondenheid die erbij komt kijken. Ik ben altijd zo dankbaar als mensen iets willen nalezen, en het allermooiste compliment is wanneer ze nadien vragen om meer 🙂 En ik help zelf ook heel graag met het nalezen van het werk van anderen. Je leert daar echt heel veel uit.

    Liked by 1 person

    1. Daarom ben ik erg blij met internet, omdat ik daardoor veel vrienden heb leren kennen en gemakkelijk wat ik schrijf kan delen. Ik lees ook graag het werk van anderen en ben dankbaar voor al mijn proeflezers. Het is mijn ervaring dat iedereen andere dingen ziet waardoor de tekst sterker worden kan. En het gevoel van verbondenheid is inderdaad heel fijn en als je elkaar dan in het echt ziet klopt het ook.

      Liked by 1 person

Leave a Reply

