Espresso Book Machine

Mijn eerste boek heb ik als uniek exemplaar laten drukken in de American Bookshop in Amsterdam. Dat wil zeggen, de unedited versie die gedeeltelijk is gecorrigeerd door een professionele eindredacteur. De proeflezers hadden weinig fouten laten liggen voor hem, waarvoor dank.

Zelf een boek even laten drukken – ook al is deze niet bestemd voor verkoop – voelt erg goed. Ik moest kiezen voor een blanco kaft omdat de kafttekst en foto die ik aanleverde anders bewerkt had moeten worden door ABC. De kosten daarvan waren te overzien: 25 euro, maar in de trein was ik toch niet tevreden over de flaptekst die ik de avond ervoor geschreven had over mijn boek. Dat kon beter. Dus het kwam goed uit dat de vriendelijke medewerker vond dat ik ofwel een blanco kaft ofwel wachten moest. Wachten paste niet bij mijn voornemen in een impuls het boek te laten drukken.

In een impuls, want het wachten op een uitgever is het tegendeel van impulsief. Bijkomend voordeel is dat niemand in de trein ziet dat je om je eigen grappen lacht met een blanco kaft.

Helaas was ik niet bij het drukken zelf. Dat zou 7 minuten duren in de Espresso Book Machine op de tweede verdieping. Op dat moment was ik bij Marlies, een schrijfvriendin in Scheltema, terwijl mijn dochters op Manga jaagden.

imageimage

2 thoughts on “Espresso Book Machine

Leave a Reply

