Een uitgever en een genre rijker

Donderdagavond was ik aanwezig bij de boekpresentatie van Kalahari Roos van schrijfvriend Emanuel Claessens. Naast de presentatie van de verhalenbundel was het ook de lancering van de Eroscripta site. De avond was verrassend diepzinnig, met discussies over publiceren in literaire tijdschriften en de afwezigheid van erotiek als genre alsook de verwarring over wat erotische literatuur is in tegenstelling tot andere genres.

Evert_zww02_6784_web

Emanuel Claessens heeft onlangs twee korte verhalen in Gierik en Deus ex Machina gepubliceerd. Ik heb hem aangemoedigd in literaire tijdschriften te publiceren, nadat ik diverse verhalen van hem las.

De bundel Kalahari Roos overstijgt – met twee verhalen gepubliceerd in literaire tijdschrift – het niveau van lectuur. Deze bundel is meer dan erotiek alleen en de uitgever Liza Daens sprak haar blijdschap uit met deze eerste uitgave. Juist door een podium te bieden voor verhalen waar erotiek een belangrijke rol speelt werk je aan kwaliteit in het genre. Het erotisch genre vind je nauwelijks in de boekenwinkel, terwijl er wel vraag naar is, laat staan het erotisch surrealisme dat door Emanuel beoefend wordt. Het zou jammer zijn als het enige erotisch aanbod bestaat uit kassuccessen zoals 50 tinten grijs, terwijl literair interessantere boeken of bundels geen weg naar het publiek vinden.

Liza en Priscilla 290617

De lancering van Eroscripta zette mij aan het voelen en denken over het waarom van erotische publicaties. Dit raakt aan een thema waar ik al een halfjaar over nadenk, maatschappelijke ruimhartigheid.

In de psychologie bibliotheek deed ik jaren terug literatuuronderzoek naar de liefde. Mij viel op dat er zo weinig over de liefde geschreven is door psychologen in Nederland, in tegenstelling tot Italië, waar het een belangrijk onderwerp van onderzoek is. Dit zie ik als een manco dat misschien licht werpt op de schroom voor erotiek. Indachtig Freud is libido één van de belangrijke drijfveren van de mens. Schrijvers die over erotiek schrijven zijn moedige werpers van licht over een schemergebied en verdrijven irrationaliteit en angst. Dit kan leiden tot een gezonde ruimhartigheid.

Ik had de eer een voorwoord voor Kalahari Roos te mogen schrijven. Op de presentatie mocht ik het aan het aanwezige publiek voorlezen. Dit was een verrassing en het lukte me het met enige zenuwen en een wat rare gedragen stem voor te lezen. Soms had ik het gevoel dat mijn personage Barbara het voorwoord had geschreven. Ze durft meer dan ik.

Odile 290617

Leave a Reply

