Tussen boekpresentaties

Tussen boekpresentaties door werk ik aan mijn eigen bundel waarmee ik hoop te debuteren en verzorg ik de wekelijkse schrijfopdracht bij Schrijven Online.

Een boekpresentatie doet me sterk denken aan het zoeken van een uitgever. Ik heb hier de laatste tijd veel over gelezen, vooral van mensen in het boekenvak zelf (Bestseller van Sebes en de Schrijfbijbel van diverse auteurs) maar ook op fora van schrijvers die vragen stellen, hun ervaringen met wachten en de omgang met uitgevers. Dit is heel leerzaam, vooral voor het aankweken van geduld. Slotsom is: uitgeven is omgaan met wachten en op sommige momenten hollen. Want als je boek uitgegeven wordt komt er blijkbaar een drukke tijd.

Wachten is iets wat je ook leert door aan schrijfwedstrijden mee te doen. Het wachten op een uitslag kan erg spannend zijn. Dit is een kans om te leren loslaten, vergeten en iets anders doen. Drie beproefde manieren om met wachten om te gaan.

Af en toe laait de spanning torenhoog op, vooral als er hoop is te winnen of zelfs verwachting. Leren omgaan met dergelijke emoties bij een kleine wedstrijd helpt denk ik als je toe bent een manuscript naar een uitgever op te sturen. Dan weet je het al een beetje, hoe het bij jou werkt.

Bij mij is het zo dat ik mijn verwachting bij kan stellen. Niet te veel verwachten heeft het beste resultaat: als ik dan overhoopt toch een nominatie in de wacht sleep, voel ik me verrast zonder al te veel spanning vooraf en zo vermijd ik teleurstelling. Toch ben ik blij dat ik me meermaals teleurgesteld heb gevoeld. Ik ken het nu zo’n beetje en ik kan beter incasseren. Gewoon over de vloer rollen en AARGGGH roepen. 🙂

(Foto boekpresentatie Voorlopers, Mirjam Hildebrand)

Leave a Reply

