Feedback die blokkeert

In The Artist Way van Julia Cameron, lees ik dat kritiek ervoor kan zorgen dat ik geblokkeerd raak als kunstenaar en hoe daarmee om te gaan. Bij de wekelijkse schrijfopdracht van Schrijven Online probeer ik op een manier feedback te geven die juist stimuleert om verder te gaan terwijl ik toch wat opvallende dingen benoem.

Soms komt het voor dat ik er iets uit flap dat volgens Julia Cameron zou kunnen leiden tot blokkeren en andersom, soms zegt iemand iets over mijn werk dat me onzeker maakt. Ik kan soms zelfs een paar uur geplaagd worden door een opmerking, waarna het langzaam uit mijn gedachten verdwijnt.

Op zich is het goed om ermee om leren te gaan. Immers, als ik verder raak op mijn schrijfpad kan ik kritiek verwachten en het helpt wanneer ik een afwijzing ontvang. De kunst is het niet te ontkennen maar het te incasseren. Voelen wat ik voel, het accepteren . Erover praten met iemand die ik vertrouw of het van me af schrijven. Ik verander het eventueel in een actiepunt: is mijn schrijfstijl matig? Ik werk daaraan. Dat laatste doe ik al een paar jaar en het werkt. Ik merk dat ik juist graag kritiek wil hebben en haal daar mijn voordeel uit.

Natuurlijk leg ik kritiek op mijn persoon naast me neer, maar ook daarvoor geldt dat gewoon voelen vaak beter werkt dan negeren. Laat je in ieder geval niet stoppen met schrijven. Stop alleen als je dat zelf echt wilt.

Leave a Reply

