Voor welk lezerspubliek schrijf ik?

Net heb ik Bestseller van Sebes herlezen en denk na over voor welke lezerspubliek ik schrijf. Vaak lees je of hoor je de raad om in je eigen boekenkast te kijken naar welke uitgevers boeken uitgeven die je zelf graag leest. Opeens bedacht ik dat je het ook anders kunt benaderen, vanuit de zone van naaste ontwikkeling. Een lezer heeft namelijk de meeste uitdaging als hij of zij een boek leest dat in de zone van de naaste ontwikkeling is. Logischerwijs zou dit betekenen dat je als schrijver, als je weet voor welke lezers jouw boek de zone van naaste ontwikkeling is, gemakkelijker een uitgever kunt vinden die zich richt op die lezer. Voor kinderen geldt vaak schrijfstijl als maatstaf, terwijl de leesbeleving (hoeveel emoties kan een bepaald kind aan) en inhoud (houdt het kind van informatieve boeken of boeken over onderlinge relaties) mogelijk belangrijker zijn voor de jonge lezer. Volwassen lezers zijn mogelijk nog grilliger en diverser wat ontwikkeling betreft.

Hoe zou je dan je lezer kunnen vinden? Het is nog niet zo eenvoudig om de zone van naaste ontwikkeling te bepalen. Ik kan mijn verhaal analyseren en naar de schrijfstijl, het plot, de personages kijken. Kijken hoe dit zich verhoudt tot andere verhalen of romans. Ik kan kijken naar verbreding en verdieping. Voor wie is mijn verhaal verbreding, voor wie verdieping? Voor wie biedt de boodschap van mijn verhaal iets nieuws, wat vorm of inhoud betreft? Of is mijn verhaal te ver af van voor wie ik dacht te schrijven? Dit verklaart meteen bepaalde reacties van proeflezers, waarom het ene verhaal niet begrepen wordt en het andere enthousiast gelezen wordt.

2 thoughts on “Voor welk lezerspubliek schrijf ik?

  1. Dag Odile, ik las zojuist je gedachten over het lezerspubliek dat je zou willen aantrekken, als ik het goed begrijp.
    Ik zou durven zeggen: schrijf lekker waar je zin in hebt, waar de creativiteit je heen stuurt. Lezers die je schrijfstijl waarderen zullen je volgen. Ik hoorde eens een spreuk: wie mij lief heeft, mag mij volgen, maar het moet niet! Is dat niet de juiste oplossing voor je vraagstuk?
    Lieve groeten,

    Liked by 1 person

    1. Je hebt helemaal gelijk, Marijcke. Dit stuk is meer bedoeld voor wanneer je een uitgever zoekt, nadat je uitgeschreven bent. Je kunt natuurlijk schrijven voor een bepaald publiek of jury, maar je kunt ook alleen dat schrijven wat je wilt schrijven. Ik probeer eerlijk gezegd beide, omdat ik het ook leuk vind om voor een bepaald publiek te schrijven, bijvoorbeeld voor mensen die niet op vakantie kunnen gaan (bij een bepaalde wedstrijd). Dan denk ik na, wat zou leuk zijn voor iemand die niet op vakantie gaat en mijn verhaal leest in de bibliotheek. Dit verhaal werd dus opgenomen in de bundel en is een fantasiereis geworden.

      Like

Leave a Reply

