Waar schrijf ik voor?

Schrijf niet meer voor wedstrijden, maar voor tijdschriften, zegt een ervaren schrijfvriendin. Vorig jaar was ik meer en meer voor tijdschriften gaan schrijven en kreeg vaker feedback over mijn verhalen. Er werd één verhaal gepubliceerd in een literair tijdschrift, één ander goedgekeurd. Helaas kwam er geen nieuwe uitgave van het blad. Ik schreef een verhaallijn voor een personage, herschreef en liet het proeflezen, redigeren en corrigeren. Stuurde het op naar twee uitgevers.

Nog steeds schrijf ik verhalen voor wedstrijden, maar merk dat ik in een soort tweespalt beland. Ik schrijf gedichten, essays, korte verhalen voor wedstrijden en voor mijn bundel. Af en toe stuur ik iets op naar een tijdschrift. Ik heb het gevoel dat ik fragmentarisch bezig ben, wat op zich niet erg is, maar mijn focus wordt minder gericht op wat ik zelf wil schrijven en dat laatste komt niet ten gunste van mijn manuscript.

Los daarvan mis ik het schrijven voor het tijdschrift Naakte Lunch. Ik wist wat ik schreef en voor wie en ik kon rekenen op gerichte kritiek.

Mijn schrijfvriendin heeft gelijk: ik ga voor mijn bundel schrijven en me daar door laten leiden. Een eerste stap om dit voor elkaar te krijgen is dat ik Julia Cameron’s the Artist Way aangeschaft heb en me daar door ga laten leiden om weer focus te krijgen. Ik ga daarmee het gesprek aan met wat ik in mijn boek wil zeggen, zodat ik houvast vind in de structuur en lijn van mijn boek en niet lukraak iets eraan ga schrijven maar juist inzicht krijg in het geheel, de samenhang, de lijnen, mijn interesse en waarom ik het schrijf. Dit kan ik het beste voor mezelf opschrijven. Bij een kort verhaal is het voor mij vaak voldoende en overzichtelijk om het in het hoofd te doen. Een kortverhaallijn is te overzien. Een langer verhaal, vooral als de structuur complex is, is minder goed te overzien.

6 thoughts on “Waar schrijf ik voor?

  1. The Artist´s Way is een heerlijk boek. Veel plezier ermee!

    En ik zou niet schrijven voor tijdschriften of wedstrijden, want dan schrijf je voor erkenning.
    Ik zou je aanraden te schrijven voor jezelf, en voor je lezers. Want dan schrijf je voor verbinding.
    En dat is het mooiste wat er is. Dan win je altijd (hoe melig dat ook klinkt ;))

    Liked by 2 people

    1. Het schrijven voor tijdschriften en wedstrijden stimuleert me erg om te schrijven… Ik houd van deadlines, prijsuitreikingen, mensen ontmoeten, samen wachten op een uitslag. Maar ik ben nu bezig met een scèneketting maken van mijn manuscript zodat ik zie wat er ontbreekt aan mijn boek en waar ik gericht iets bij kan schrijven, en dat is inderdaad tijdschriften en wedstrijden loslaten.
      Jury’s van wedstrijden zie ik ook als lezers, overigens.
      Je hebt gelijk dat schrijven voor verbinding het mooiste is wat er is. Daarom werk ik graag met proeflezers waar ik ook mee chat over het schrijven of het verhaal. Dat is het leukste deel van wedstrijden.

      Like

      1. Dat is mooi 🙂
        Ik kan me ook wel voorstellen dat voor wedstrijden en magazines schrijven je wat meer drive geeft. Ik vind het ook fijn de onderwerpen van de wedstrijden te lezen; zo ga je vaak toch over thema´s nadenken waar je anders misschien niet meteen aan zou denken…

        Liked by 1 person

      2. Klopt, het reikt thema’s aan die met stimuleren. Inmiddels lukt het me goed om zelf thema’s aan te dragen. Voor mezelf doe ik dat met steeds meer gemak. (maar dan komt mijn kritiek vaak tussenbeide)

        Liked by 1 person

  2. Ik vind dat boek altijd nog een goede aankoop. Ik heb er veel aan gehad. Dingen van mezelf die ik was vergeten zijn weer omhoog komen borrelen en ben ik mee aan de slag gegaan. Dan niet eens alleen op schrijfgebied, maar ook op andere creatieve vlakken en bij ‘gewone’ dagelijkse dingen. Ik leer zelfs (nooit gedacht dat het kon en toen ik leerde dat dat wel zo is, was ik nogal sceptisch) op het universum te vertrouwen. Zo heb ik afgelopen week auditie gedaan voor voice-over / stemacteur. Dat had twee jaar geleden niet kunnen bedenken! Veel succes met het boek.

    Liked by 1 person

    1. Dank je. Ik ben met plezier begonnen, ook met schrijven van ochtendpagina’s. Niet zo streng, ik verdeel ze over de dag omdat de tijd rond het ontbijt erg druk is. Ik merk dat het tot nu toe een weldaad is om het zo te doen, al vind ik drie grote pagina’s wat veel. Alles komt wel naar boven. Ik beraad me nog of ik ook me ga houden aan de wekelijkse artistieke afspraak, omdat ik dan denk aan wonen in Amsterdam waar je continu naar tentoonstellingen, concerten ook in parken en lezingen kunt gaan en hier het lastiger is naar zoiets te zoeken. Toch, als ik filosofieclub en in de natuur schrijven meereken, een bezoek aan plaatselijke kunstenaars, dan kom ik wel een heel eind samen met de schrijfuitjes waar ik al naartoe ga. Ik denk ook dat schrijfvrienden spreken per telefoon of skype meetelt. In dat geval heb ik deze week al twee telefoongesprekken. Succes met je voice-over / stemacteurswerk. Lijkt me echt heel leuk om te doen en goed werk voor slechtzienden en blinden, ook dyslectici. Nu verder werken aan een scèneketting van mijn manuscript.

      Liked by 1 person

Leave a Reply

