Hoe ik een ‘geweldig’ kreeg van Benali

Als je begint met schrijven staat je hoofd er misschien nog niet naar om een blogpost te schrijven als reactie op iets wat een bekende schrijver zei. Toch is dat denk ik de netste manier om contact te maken met andere schrijvers: het hebben over de inhoud in plaats van de persoon. Ik heb een paar interviews gevolgd van Abdelkader Benali, life bij City2cities, de voorloper van ILFU (International Literature Festival Utrecht) en zat op het puntje van mijn stoel. Dit komt omdat deze schrijver echt goede vragen stelt aan andere schrijvers, dingen waar ik op dat moment naar nieuwsgierig was. Naar literatuurfestivals gaan is op zich een inspirerend iets om te doen, of naar lezingen en schrijfdagen, prijsuitreikingen.

Bij het Debutantenbal van Editio kon ik vragen stellen aan diverse schrijvers en uitgevers, maar ik was nog onder de indruk van de interviews, en dacht na wat ik zelf vond van bepaalde uitspraken. Benali hield een hartstochtelijk pleidooi voor meer kansen voor schrijvers met een andere achtergrond bij het debuteren. Hij gaf het voorbeeld van een klasje met Antillianen die hij les had gegeven. Ik dacht meteen aan een blogpost die ik eerder schreef over hoe ik als Franstalige begonnen ben met in het Nederlands te schrijven en hoe ik mezelf met behulp van proeflezers geleerd heb steeds beter te schrijven met nominaties en zelfs prijzen tot gevolg. Thuis schreef ik een week later, want het moest bezinken, een blogpost hierover. Deze deelde ik met Benali via een pb. Weken later kreeg ik een compliment: ‘Geweldig om te lezen. Heel erg bedankt!’. Ik hoop dat hij naar mijn blog zal verwijzen en zie zo voor me dat onzekere schrijvers door het lezen van mijn blog de moed vinden om zekerder van zichzelf te worden. Schrijven behelst zoveel meer dan schrijven! Verruim je hart en schrijf.

Leave a Reply

