Debutantenbal & Benali

imageAbdelkader Benali hoorde ik voor het eerst spreken bij het internationaal literatuur festival (destijds City2cities genoemd) in Utrecht. Eindelijk oorspronkelijke vragen en opmerkingen van een vrije geest tijdens een interview. Een jaar later volgde ik het gesprek met Leon de Winter en las ik een boek van hem. Wat mij opvalt is dat hij betrokken is bij de gedachtewereld, dat hij het tegendeel van oppervlakkig is, dat hij verder denkt en zo bij de avant-garde hoort. In het gesprek op het Debutantenbal pleit hij voor meer stemmen vanuit andere hoeken dan de Latte-generatie die zelf niet zoveel heeft meegemaakt. Dan denk ik zelf dat het weer over de inhoud mag gaan, terwijl ik weet dat het lastig is om een wedstrijd te winnen met een verhaal dat een bijzonder thema heeft, zoals hoe het is om niet van oorsprong Nederlands te zijn of anders te denken, of over hoe het is om zonder vangnet te leven. Verhalen die te particulier zijn voor uitgevers hebben ook recht op aandacht, alleen hoe? Je merkt dat ik het ook ruimer trek dan buitenlands / autochtoon, want volgens mij gaat het over de vraag wie mag publiceren bij een uitgever. Genoemd werd dat je als oudere vrouw weinig kans maakt te debuteren. Ik vraag me dit af en denk aan Alice Munro.

Leave a Reply

