Winst schrijfwedstrijd prijsuitreiking

Meta Boonstra won de wedstrijd waarvan het thema ‘winst’ was. Het was een interessante bijeenkomst die naast een prijsuitreiking ook ging over coachen bij kanker. Een verpleegkundige hield een bevlogen betoog hiervoor vanuit de praktijk, de organisator was eveneens begaan met het onderwerp en ook de juryvoorzitter en schrijver van ‘Rimpelingen’, Jeroen Hendriksen, moest worden onderbroken omdat hij veel te vertellen had vanuit eigen ervaring en jarenlang werkte als coach en schrijver van coachboeken. Zijn boek gaat over autobiografisch schrijven voor kankerpatiënten. (de link naar het boek is in lichtblauw) Jeroen Hendriksen is een liefhebber van Yalom, een van de grondleggers van therapie en iemand die zelfs tijdens zijn ziekte en laatste levensjaar nog met bevlogenheid patiënten hielp en schreef.

Waarom schrijf ik dit hier? Wel er is vraag naar schrijfcoaching voor kankerpatiënten en hun naasten. Dit vond ik boeiend en ik vroeg me af hoe wij als schrijvers van korte verhalen kunnen bijdragen aan het welzijn van deze groep. Ik heb mijn kaartje achtergelaten en een paar ideeën geopperd. Ook denk ik dat het goed is als schrijver af en toe dit soort thema’s in verhalen te behandelen. Een deel van mijn schrijfvrienden die mijn blog lezen hebben vast iemand in de directe omgeving of hebben zelf ervaring met deze ziekte. Ik zie mogelijkheden om een steentje bij te dragen.

Waarom was het thema winst van de bijeenkomst en de wedstrijd? Omdat je bij deze ziekte verlies in winst kunt omzetten, onder andere door creatief te blijven. Dit onderschrijf ik helemaal.

 

6 thoughts on “Winst schrijfwedstrijd prijsuitreiking

  1. Hallo Odile.

    Het klinkt als een hele interessante middag. Jammer dat ik het heb moeten missen vanwege een andere afspraak. Ik vind het een goed initiatief van je om dit thema in korte verhalen te willen verwerken.

    Liked by 1 person

    1. Ja, jammer dat je er niet was. Ik had je graag ontmoet. Mogelijk zien we elkaar bij een andere gelegenheid. Jeroen was vol lof over jouw verhaal dat hij literair noemde. Het komt op de site te staan. Maar met dit verslag ben je er toch een beetje bij. Dat boek van Jeroen overweeg ik te kopen. Ik denk dat het interessant kan zijn ook voor andere ziektes te weten waar op te letten als je mensen wilt begeleiden bij autobiografisch schrijven bij ziekte. Ook wilde het toeval dat ik tijdens de terugreis een vrouw ontmoete die vragen had over dagboek schrijven bij een persoonlijk verlies, geïnspireerd door de middag kon ik haar waardevol advies geven.

      Liked by 1 person

  2. Ontzettend bedankt Odile dat je mijn naam noemt op jouw weblog. We zullen elkaar vast een keer ontmoeten. Het is al bijna een keer gelukt in Utrecht afgelopen januari. Ik krijg het boek van Jeroen als prijs toegestuurd en ben reuze benieuwd. Dat hij mijn verhaal literair noemde kan ik bijna niet bevatten.

    Mag ik dit artikel van je delen op mijn Facebookpagina?

    Liked by 1 person

    1. Dat is lief, dank je. Ik vermoed dat dit een boek is dat ik zelf heel graag wil hebben. Misschien om er veel mee te doen, in ieder geval voor het geval iemand mijn raad vraagt over het onderwerp en niet in de laatste plaats om persoonlijke motieven.

      Liked by 1 person

Leave a Reply

