Wanneer een schrijfcursus?

Een goede reden om een schrijfcursus, naast de bekende zoals je schrijftechniek verbeteren en oefenen is dat het je een stimulans kan geven. Als je een paar jaar aan het schrijven bent en aan schrijfwedstrijden meedoet, kun je in een patroon geraken. Creativiteit heeft af en toe voeding nodig.

Op dit moment doe ik zo’n korte cursus naast mijn gewone cursus en verheug me op de feedback die ik ga ontvangen en op het zwoegen op de basis. Ik merk al dat ik bij de opdracht me verzet tegen show-don’t-tell en uit mezelf gedachten erin vervlecht. Verderop is dat juist de bedoeling, dus ik heb een stap overgeslagen. Dat is niet erg, vind ik. Bewust zijn van wat je doet, vind ik belangrijker dan precies de opdracht volgen. Steeds bewuster schrijven maakt dat je beheersing krijgt.

6 thoughts on “Wanneer een schrijfcursus?

  1. Show don’t tell is een schrijfstijl en is onderhevig aan smaak (voor de lezer én voor de schrijver).
    Schrijven is, net als schilderen, een kunstvorm. De een houdt van kubisme en de ander van realisme of welke andere kunststroming dan ook. Dit geldt ook voor schrijfstijlen.
    Mijn ervaring is dat veel schrijfcursussen show don’t tell als dé (verplichte) stijl presenteren. Gevolg: cursisten worden meer en meer opgeleid tot eenheidsworst. Dat vind ik jammer, omdat ik als lezer ook enorm kan genieten van tell met originele details.
    Belangrijk is om tijdens een cursus je eigen schrijfstijl of schrijfstem verder te (kunnen) ontwikkelen op basis van je eigen gereedschappen en schrijftechnieken. Jij toch zeker beheerst het creatief schrijven, Odile!

    Liked by 1 person

    1. Goede tell kan ook een kunst zijn, roerend mee eens. Overigens valt het bij deze cursus reuze mee, het gaat meer om de verhouding tussen tell en show. Ooit de Kabbalist gelezen, veel tell, maar op zo’n manier dat het vlot leest. Soms denk ik, zeg het gewoon, als lezer. Ik vul zelf wel in hoe het eruit ziet.
      Ik beheers het creatief schrijven, maar het kan altijd beter, De Schrijflantaarn. Ik hou ook veel van leren en oefenen, dat stimuleert me.

      Liked by 1 person

      1. Dank je Joanne. Zo zie je maar dat je met goed gebruik van tell toch een bestseller kunt schrijven. Kun je ook advies geven op één gedicht? xxx Odile

        Liked by 1 person

Leave a Reply

