Criteria en juryrapporten

Je kunt er kennis van nemen na je verhaal ingestuurd te hebben, zoals ik deed, en ze tegenkomen als je zoekt naar wanneer de longlist kenbaar gemaakt wordt of je kunt ze van te voren lezen en er rekening mee houden bij het schrijven, de criteria die de juryleden gebruiken om een verhaal te beoordelen.

Het voordeel van de laatste strategie lijkt groot. Je past je verhaal aan aan de wens van de jury. Een voordeel is dat je uitgedaagd wordt het verhaal beter te herschrijven door er een lat langs te houden. Wellicht wordt het verhaal er beter van en niet slechter.

Een nadeel is dat het je spontaniteit remmen kan, dat je iets niet durft te schrijven, in het ergste geval gooi je je handdoek in de ring. Dat laatste dus niet! Gooi de criteria bij het schrijven van je eerste versie in de hoek van de kamer. Tenminste, dat zou kunnen helpen denkbeeldig om je vrij te voelen expressief te zijn. Expressie heeft weleens de neiging zich – gauw gekwetst of bekeken – in zijn schulp terug te trekken, vooral die lievere stem van onszelf of het kind. (in tegenstelling tot onze boze zelf) En pak de criteria er weer bij bij het herschrijven. Goed. Ik ben nu een beetje oneerlijk, want als ik de criteria nu eenmaal weet, wil ik ze ook in de eerste versie verwerken. Toch werk ik ook in stappen. In Metamorfose heb ik laag voor laag aangebracht. Telkens herlezen, tot je het verhaal niet meer wilt lezen en dan nog eens verder. Dit blijkt de juryvoorzitter van Editio vorig jaar in het juryrapport te hebben geschreven, in andere woorden.

In het juryrapport van 2015 en dat van 2016 komen de volgende criteria naar voren waar de jury op let:

‘of we in de verhalen elementen aantroffen die op literair vernuft duidden: strekt het verhaal zich uit naar meerdere vertellagen, is er ruimte voor verbeelding, heeft het verhaal ritme, is er sprake van een opvallende stijl, een dwingende opbouw die verleidt tot verder lezen, gebeurt er iets in het verhaal dat verrast en dat het anekdotische overstijgt?’

en

‘een gedicht is geen profetie, het hoeft niet te rijmen en het mag zoveel meer zijn dan een reeks meningen of een stortvloed aan gevoel. Het gaat ook om beelden oproepen, en om alles zo trefzeker mogelijk uit te drukken.’

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s