Aftellen

Bij sommige wedstrijden, zoals de Turing gedichtenwedstrijd, vind ik het aftellen leuk, omdat veel schrijfvrienden meedoen en je geen idee hebt of iemand die je nog niet kent of een schrijfvriend doorgaat naar de volgende ronde. Dit komt omdat een goed gedicht ook soms een toevalstreffer is, of een samenballing van je meest ludieke observaties is, of je bent gewoon zo goed. Dat samen vrezen voor het ergste is verrukkelijk.

Ik lees ‘Olijven moet je leren lezen’ van Ellen Deckwitz  en behalve een klein puntje waar jullie naar mogen raden, vind ik het een goed boek voor zowel lezers als schrijvers van gedichten, zowel voor beginners als voor gevorderden. Mocht ik de bloemlezing van Turing dit jaar winnen of kopen, dan ga ik na het lezen van dit boek zeker meer genieten van de gedichten dan voor het lezen van dit boek. Toch blijft het de X-factor, dat smaakvolle onbenoembare originele van een onverwachte mix, die bepaalt of een gedicht winnend is. Ik denk dat ik steeds beter weet dat te herkennen, maar vraag me niet te voorspellen hoe ik een winnend gedicht zal schrijven. Ik kom wel steeds dichterbij voorspellen of een bepaald gedicht winnen zal. Natuurlijk niet bij mezelf, want bij mezelf geldt dat ik enorme blinde vlekken heb.

Ook de Coffee Company gaat zeer binnenkort bekend maken wie op de shortlist staat. Zoals altijd wapen ik me tegen teleurstelling door alvast plannen te maken wat te doen met mijn verhalen en dus schrijf ik een vervolg. Als ik niet win verschuif ik zo mijn aandacht naar een volgend doel. Teleurstelling proef ik dan nog wel, maar lang niet zo sterk. Samen met vrienden hopen op een feestje met gekke hoedjes is leuk, maar vreselijk aanstellen bij het verliezen is gewoonweg inspiratie voor een nieuw verhaal.

3 thoughts on “Aftellen

    1. Alleen al om de gedichten die erin staan de moeite waard. Ik heb het graag gelezen, maar verslikte me in een opmerking.

      Like

Leave a Reply

