Waarom een gastblog?

Voor gevorderde schrijvers loont het om af en toe een gastblog te schrijven waarin je reflecteert op jouw schrijfproces. Ook voor een beginneling kan het schrijven van een blogpost over jouw twijfels, keuzes, ervaringen de moeite lonen. Ten eerste omdat het helpt om beslissingen te nemen. Ten tweede motiveert het. Bovendien vergroot het je zichtbaarheid en geef je iets terug aan de gemeenschap van ploeterende schrijvers.

Ik ben huisblogger bij Naakte Lunch waar ik wat langere posts schrijf met een net iets andere insteek dan de posts op deze blog. Daardoor werd ik gevraagd een blogpost voor Marjon Sarneel te schrijven. Zo werkt netwerken, dit kun je teruglezen op mijn blog, hoe ik stap voor stap te werk ga en aan mijn ontwikkeling werk. Iedereen heeft een andere weg te gaan. Als er een kans komt, deel ik dit op mijn blog zodat je er gebruik van kunt maken. Zo is het ook zinvol om boeken te recenseren die je graag leest, je bent namelijk als het goed is niet alleen schrijver maar ook lezer. Als je graag literatuur leest, of YA, zoek je daar een passend platform voor om daar een recensie te plaatsen. Als je je oefent in het schrijven van korte of langere blogs, komt er vast een gelegenheid voorbij om een gastblog te schrijven of huisblogger te worden. Op dit moment zoeken ze bloggers bij Schrijven Online, om maar wat te noemen.

Een goed onderwerp voor een blog vind ik gemakkelijk als ik zelf ergens mee worstel en uitzoek waar dat aan ligt of waar ik een oplossing vind. Wanneer ik me iets afvraag, een schrijfprobleem bij mezelf ontdek of juist iets uitvind. Ook hiervoor zijn schrijfboeken handig. Maar natuurlijk respecteer je copyright en presenteer je slechts een tip van de sluier als je een auteur citeert en wat je daarvan geleerd hebt.

Leave a Reply

