Een redacteur voor een kortverhaal

Je denkt er niet meteen aan, een redacteur vragen voor een kortverhaal. Toch is het een goed idee, als je zoals ik de puntjes op de i bij een bepaald verhaal wilt zetten. Een verhaal waar je aan wilt sleutelen, bijvoorbeeld omdat het net niet in een literair tijdschrift geplaatst wordt. Een verhaal dat potentie genoeg heeft om erin te investeren. Zorg eerst dat je zelf zo ver komt als je kunt. Niet tevreden zijn is goed. Herschrijf meer dan je lief is. Check en dubbelcheck op fouten die je van jezelf kent, zoals herhaling. Helaas is er door herschrijven nog een herhaling door de redacteur opgemerkt, die ik over het hoofd zag. Ik had de hele tekst op herhaling gelezen, maar niet na het herschrijven.

Nu is het zo dat ik eerder via Naakte Lunch een verhaalbeoordeling aangevraagd heb. Ik kreeg een zeer bruikbaar leesrapport, helder, over verschillende onderdelen waar je zo op let, zoals taal en verhaaltechniek. Een redacteur heeft een ander voordeel dan zo’n zeer nuttig leesrapport. Hij zet in de kantlijn neer wat er scheelt, zodat je puntsgewijs te werk kunt gaan. Een leesrapport is meer globaal met voorbeelden. Idealiter zou je dromen dat je bij ieder verhaal zowel een globale als een puntsgewijze feedback ontvangt. Dit is echter niet nodig. Vaak herhaal je fouten (ook als je zoals ik steeds experimenteert en de grenzen van je kunst opzoekt), dus is feedback heel leerzaam en werkt ook beschermend voor een volgend verhaal. Terwijl je je verhaal herleest hoor je de redacteur over je schouder meelezen. Zo word je steeds een stap beter.

De redacteur die ik heb benaderd heb ik via een tipartikel op Schrijven Online gevonden. Hij is ervaren met werken voor uitgevers, maar wilde graag mijn kortverhaal redigeren ter afwisseling van het werken aan thrillers voor uitgevers. Het leek me zeer leerzaam hoe hij naar mijn verhaal kijkt. Mijn vermoeden is gestaafd. Zijn opmerkingen helpen me zeker verder, want het is zaak een oog te ontwikkelen voor wat goed is en wat beter kan en vooral hoe. Zijn naam is Rob  Steijger.

Leave a Reply

