Imago van een kortverhalenschrijver

Als je voor je plezier schrijft, houdt het je niet bezig, je imago. Tot je in een schrijfcursus reflecteert op je vooruitgang en na gewonnen wedstrijden over vervolgstappen nadenkt.

Hoe kom je als schrijver over? Wie wil je zijn? Die twee hoeven niet overeen te komen. Je identiteit is verschillend van wat je schrijft. Vaak verwarren lezers de schrijver met zijn personage. Dit kan vervelende situaties opleveren, vooral bij enge of gemene personages maar zelfs als je personage nog redelijk gewoon is.

Wat kan imago allemaal inhouden voor een schrijver van korte verhalen? Even speuren op internet levert op dat mensen bij imago denken aan je goede gedrag en hoe je eruit ziet. Dus je kapsel, je kleding en of je iedereen vriendelijk te woord staat of een bullebak bent zouden je imago bepalen. Andere sites zeggen dat alles wat zichtbaar is je imago is. Dus je gedrag online, je blog, maar ook hoe je reageert op sites, en ja, je product.

Mijn product zou dan zijn mijn verhalen. Hoe komen mijn verhalen over op lezers, ik kan wel zeggen veelzijdig. Ik schrijf eenvoudige teksten en ingewikkelde. Ik experimenteer erop los. De ene keer gebruik ik een vorm, een andere keer helemaal iets anders. Is er een touw aan vast te knopen? Voor de grap heb ik weleens zo’n test uitgevoerd op een paar verhalen. Er kwamen telkens anders schrijvers uit waar ik op zou lijken, zowel mannen als vrouwen. Dit klopt wel met mijn experimenteerwoede. Wel merk ik dat ik probeer rekening te houden waarvoor ik schrijf. Schrijf ik voor een bepaald literair tijdschrift, dan heb ik een bepaald soort tekst in gedachten. Bijvoorbeeld geïnspireerd door een kunstwerk dat in het blad staat, of de design van hun website. En ja, ook door de verhalen die ik in het blad lees. Het is zeer wel mogelijk dat ik me meer door een kunstwerk laat inspireren en afsteek tegen andere verhalen. Variatie doet eten.

Al reflecterend heb ik me bij de Turing gedichtenwedstrijd geprofileerd met mijn hoodie, in de kleuren van de bloemlezing met de titel erop – een regel van Slauerhoff. Vlak daarvoor had ik voor een wedstrijd foto’s laten maken door de kunstenaar Kenneth Stamp. Die heb ik opgestuurd naar Turing en overal online gebruikt. Mijn hoodie werd meteen door de organisatie van Turing gedichtenwedstrijd geretweet. Als je toch van plan bent een vest te kopen, waarom niet zoiets?

 

3 thoughts on “Imago van een kortverhalenschrijver

    1. Er is wel een foto van mij, er is een foto van mijn hoodie. De foto’s van mij en hoodie zijn er wel, maar zijn te huiselijk (want geen make-up, kapper en geen kunstfotograaf) om op internet te delen 🙂

      Like

Leave a Reply

