het literaire tijdschrift

Hoe weet ik of ik toe ben te publiceren in een literair tijdschrift en welke kies ik dan? De beste manier is literaire tijdschriften te kopen en de daarin gepubliceerde verhalen lezen. Een overzicht van literaire tijdschriften geeft summier iets aan over wat voor soort tijdschriften zijn. Om me te oriënteren koop ik er een aantal en kijk op de site van de tijdschriften. Sowieso is het lezen van literair tijdschriften voor kortverhalenschrijvers aan te raden, naast bundels met korte verhalen,  want het geeft een indruk van wat er zoal gepubliceerd wordt, ik bemerk verschillen in stijl en onderwerp, kom op ideeën hoe ik het zelf wil doen en waar ik over kan schrijven. Ook ideeën waar ik anders niet op zou zijn gekomen, komen in me op bij het lezen van verhalen van anderen. Ik lees een verhaal over een reis naar Oekraïne en denk aan een reis die ik maakte door Oost-Europa. Mijn verhaal zal geen kloon worden van het verhaal dat ik lees, maar het idee ontstaat doordat ik ineens een mogelijke invalshoek zie.

6 thoughts on “het literaire tijdschrift

    1. Het probleem dat ik heb is dat ik eigenlijk iedere keer het wiel wil uitvinden. Mijn ene verhaal is niet zoals het andere. Stelen… mijn bedoeling is niet zoals een ander te worden, ik ben liever iemand die iets origineels verzint of op zijn minst een originele invulling probeer.

      Like

      1. Ik denk dat hij er vooral mee bedoelt dat je door het werk van een ander inspiratie kan krijgen, en dat die inspiratie dan je eigen creativiteit in gang zet. Zolang je er dan iets van maakt in jouw eigen, unieke stijl, is het niet echt stelen. Ik meen me te herinneren dat hij ergens schreef dat er eigenlijk maar heel weinig echt volledig originele ideeën zijn, en dat alles uiteindelijk voortbouwt op wat er voor ons gemaakt is. Wat op zich ook wel een mooi idee is 🙂

        Liked by 1 person

      2. Dat is ook wel vaker mijn manier van werken. Een filosofieboek lezen leidt tot een personage die op een bepaalde manier denkt, daardoor in de problemen komt en een ontwikkeling doormaakt. Of een sfeer – ja, echt vanuit filosofie – waarin een personage is ondergedompeld. Zoals een sfeer van globalisme in een museum met vertrekkende schepen op schilderijen. Inspiratie ligt voor het oprapen, als je goed kijkt. Inderdaad een mooi idee dat we op de schouders van de reuzen voor ons kunnen staan.

        Liked by 1 person

Leave a Reply

