Herschrijven, horror of lust?

Vandaag werd mijn privilege duidelijk, ik kreeg feedback over mijn inzending voor een literair tijdschrift. Natuurlijk leg ik dat niet naast me neer, maar trek het me aan. De hoofdpersonage blijkt niet goed uit de verf te komen, terwijl de handelingen prima zijn. Dit heb ik nog nooit gehad, dus ik slik, loop tegen de muren aan, vraag om raad. Hoe vergroot je een personage? Op internet blijkt er het een en ander over geschreven te zijn, maar zonder voorbeeld. Een bevriend redacteur wil er zijn licht over laten schijnen. Ik probeer voorzichtig – zonder de mooie passages omver te gooien – iets toe te voegen of om te schrijven. Nog steeds heb ik het idee niet. Mijn tekst was immers naar mijn smaak… Het is altijd heel leerzaam als iemand een vinger legt op een zere plek. Ik mag om feedback vragen, ben gemotiveerd om er hard aan te werken, maar het roept vragen op die ik niet allemaal zelf beantwoorden kan. Smaak is smaak, en persoonlijk.

5 thoughts on “Herschrijven, horror of lust?

  1. Wat wil jij als schrijfster bereiken? Is het jouw doel om zo veel mogelijk schrijfwedstrijden te winnen of wil je heel veel mensen met plezier jouw verhalen laten lezen? Toen ik begon heb ik ook meegedaan met wedstrijden en nimmer een prijs gewonnen maar ik werd wel goed gewaardeerd. Voor mij was dat een bevestiging dat ik het niet slecht deed. Nu schrijf ik alleen op mijn blog en gezien de bezoekersaantallen en reacties doe ik het nog steeds niet onaardig. Een schrijver wil gelezen worden en naast het belangrijkste creatieve aspect is dit een leuke bijkomstigheid.
    Iemands mening vragen over een verhaal is altijd gevaarlijk als je die mening niet in een perspectief zet. Het is slechts één mening en als die niet gaat over technische zaken als gebruik van leestekens of alinea’s, maar over de inhoud, dan wordt het link. Elke lezer heeft zijn/haar eigen interpretatie van een verhaal. Ik heb ooit aan verschillende mensen gevraagd wie de personen zijn in mijn verhaal ‘Mijn liefste’. Zijn het twee mannen, twee vrouwen, een man en een vrouw en wie ligt daar dan dood te zijn? Zoveel mensen en evenzo veel meningen en voor mij het bewijs dat het verhaal wat ik schrijf door iedereen anders gelezen kan worden. Ik ga mij daarom niet aanpassen. Ik ben, net als elke andere schrijver, uniek. Lees je mij graag? Prima. Vind je het niks? Even goede vrienden. Het belangrijkste voor mij is het plezier wat ik beleef aan het bedenken en schrijven van een verhaal. Wens ook jou daarmee veel plezier.

    Liked by 1 person

    1. Natuurlijk wil ik graag gelezen worden, maar ik streef ook naar publicatie in literaire tijdschriften. Ik heb al weleens wat gewonnen, vaker ben ik genomineerd, en kreeg positief commentaar van bekende schrijvers. Ik probeer me te ontwikkelen en daar hoort kritiek bij, en doorgaan met herschrijven waar ik eerst dacht dat het zo wel goed was. Het resultaat is dan een sterker verhaal. Je hebt gelijk dat een mening uiteindelijk een mening is. Toch hecht ik wel aan de mening van een professional en leer daarvan. Af en toe bots ik tegen mijn eigen plafond aan en worstel net zolang tot ik er doorheen breek.

      Like

  2. Als een hoofdpersoon “niet genoeg uit de verf komt” kan dat ook betekenen dat je de lezer net veel ruimte laat om zelf iets in te vullen. Ik zou me er niet teveel van aantrekken. Het is de reactie van 1 lezer. Een goed idee om een 2e en desnoods 3e of 4e mening te vragen. Iedereen interpreteert een tekst anders. Als het volgens jou goed zit, zou ik me er echt niet teveel zorgen over maken.

    Liked by 1 person

    1. Dank je Kathleen. Het is wel een lezer, maar ook een redacteur, waar ik al eerder voor schreef. Ik vertrouw dan ook haar oordeel. Na de eerste schrik gisteren kan ik zeggen dat het probleem is dat ik meestal goed weet wat te doen met kritiek, meestal weet ik wat te doen. Dit keer weet ik het even niet zo goed. Ik heb het meteen aan iemand anders laten lezen en die gaf wat suggesties, bovendien ben ik wat vragen aan het opstellen om duidelijker te krijgen waar het probleem in de tekst vooral speelt.

      Like

      1. Dan begrijp ik wel dat je even uit evenwicht was door die opmerking… Een goed idee om die vragen op te stellen, dat zal hopelijk voor verduidelijking zorgen. Veel succes met het herschrijven! Hopelijk wordt je tekst alsnog gepubliceerd.

        Liked by 1 person

Leave a Reply

