Inspiratie in kunst vinden

Begin 2016 ben ik naar een workshop geweest met als thema schrijven bij een kunstwerk. Ons werd getoond hoe andere kunstenaars zich lieten inspireren door een schilderij of object tot een uiterst persoonlijk gedicht. De persoonlijke beleving van kunst, waar Joost Zwagerman een pleit voor gevoerd heeft, zorgde daarna voor mooie inzendingen op de wedstrijd in Du Pont. Die hingen deze zomer bij de kunstwerken, ook een van mijn drie inzendingen die geselecteerd zijn.

Deze week ga ik naar Bergen, naar de kunsttiendaagse. Er hangen dan overal in het dorp kunstwerken, en ik kan al wandelend tussen de lommerrijke lanen van het een naar het andere huis waar kunst tentoongesteld staat. Het zien van kunst geeft voeding aan mijn ziel, het herstelt de harmonie als deze verstoord is, tenminste, als ik ervoor open sta. Het roept ideeën uit het onderbewuste naar boven, herstelt het evenwicht tussen mijn bewuste ik en mijn onderbewuste. Daarna stroomt de inspiratie en niet zelden krijg ik een verhaalidee, of gevoelens die ik in een gedicht verwerken kan. Het gaat ook om durven verder te gaan dan wat ik al weet. Dat hoeft beslist geen spanningzoeken te zijn, het gaat om esthetiek, de zoektocht naar schoonheid. Ik weet het, er is al zoveel over liefde en schoonheid geschreven, toch is er in het persoonlijke altijd nog iets te ontdekken zoals er altijd weer andere bloemen te zien zijn, en altijd weer andere vergezichten.

2 thoughts on “Inspiratie in kunst vinden

  1. Inspiratie vind ik overal. Kunst, het dagelijks leven, een vluchtige blik, een schim of een hersenspinsel. Maar kunst weet me wel ontvankelijker te maken voor alles. Het opent de poorten van creativiteit en laat de verbindingen tussen mijn hersenhelften soms exploderen van energie.

    Liked by 1 person

Leave a Reply

