Laten liggen of meteen herschrijven?

De eerste versie van mijn essay staat, is voorzien van feedback en ligt even te rusten in het mapje wedstrijden 2016. Laten liggen of meteen herschrijven? Meestal laat ik een verhaal niet liggen, maar ga zo spoedig mogelijk herschrijven. Ik zit er dan nog in en weet nog waarom ik het zus en zo schreef. Ik weet de verbanden nog tussen het een en het ander. Dat is ook een valkuil, wat ik niet op papier heb verteld maar in mijn hoofd zit, is niet hetzelfde als wat bij de lezer in het hoofd zit. Daarom werk ik ook graag met proeflezers, vooral als ze mij vertellen wat er in hun hoofd gebeurt: wat dit betekent, wat niet logisch lijkt, wat niet overtuigt… Het is bijzonder om mee te maken hoe verschillend lezers zijn. De een vindt dit leuk, de ander dat. Waar de een zich aan stoort, is de andere lyrisch over. Uiteindelijk kies ik als schrijver iets toch wel of toch niet te schrijven. Het iedereen naar de zin maken, vooral zeer kritische mede-schrijvers, is gewoonweg niet mogelijk. Ik wil niet pleasen als ik schrijf (hoewel, een beetje) maar mijn eigen stem laten spreken.

One thought on “Laten liggen of meteen herschrijven?

  1. Ik doe het allebei: ik herschrijf vrijwel meteen nadat het af is, en dan laat ik het een poosje (of zelfs een vrij lange tijd) liggen, en herschrijf het nog eens. En dan soms nog eens. En nog eens. Tot ik niets meer opmerk wat mijn aandacht trekt en om verbetering roept.

    Like

Leave a Reply

