Van personage naar plot

Ik heb een personage die ik stoutmoedig vind, en die uitstekend geschikt is om in de penarie te raken, met een sterke wil, maar nog geen plot. Op dit moment staat het personage zelfs een plot in de weg. Ze heeft een sterk verlangen, maar weigert iets te doen. Personages die niet handelen, zijn voor een kort verhaal een probleem. De bedoeling is dat ze ergens toe bewogen worden. Misschien moet ik zelf het verhaal loslaten en iets gaan doen zonder over haar te praten. Een wandeling bijvoorbeeld met mijn personage.

De start van het nieuwe schooljaar was vol afleiding. Een vader te logeren, kinderen waar het een en ander voor geregeld moest worden. Mijn hoofd is voller dan eind vorig schooljaar, wanneer mijn concentratie optimaal was voor schrijven. Een essay schrijven lukt nu goed, terwijl mijn personage de hakken in het zand zet. Mogelijk geef ik haar eerst een tegenwerkend ander personage, zodat ze daartegen in opstand komt. Of ik laat haar helemaal los en ga alleen aan een setting en een plot denken en plaats haar daarna in de handeling. Op dit moment lees ik in mijn cursus over perspectief. Dit kwam ik al eerder in het boek ‘het geheim van de schrijver’ van Dorrestein tegen. Van wie uit je het verhaal vertelt kleurt het hele verhaal in. Inkleuren lukt me altijd goed, maar het raamwerk heb ik dan nodig. En anders verleid ik haar met Belgische bonbons.

One thought on “Van personage naar plot

  1. Ik heb meestal eerst een plot en dan een personage, maar het overkomt me ook wel eens dat ik een personage bedenk zonder plot, of dat ik een personage uit een verhaal dat niet helemaal uit de verf komt toch nog wil gebruiken. Dan wacht ik gewoon tot ik een plot bedenk dat past bij dat personage.

    Like

Leave a Reply

