De walging aangaan

Misschien komt het door een discussie over literaire lef, misschien door een paar ‘net niet’-afwijzingen van literair tijdschriften, dat ik mij te buiten ga in de keuze van behandeling van een onderwerp voor een essay. Zowel in de details, de vorm als het onderwerp heb ik de weg van de meeste weerstand gevolgd, zelfs dwars door de walging. Niet de gebruikelijke weg voorbij de walging die meer langs lichamelijke walging leidt, maar de weg van kleur bekennen en dwars door de angst om verkeerd begrepen te worden zoals Oek de Jong beschrijft in ‘De wonderen van de Heilbot’. Sartre beschreef de existentiële walging in zijn verhaal. Ik doe niet hetzelfde. Noch wat vorm, noch wat uitwerking betreft. Uiteindelijk moet blijken of zijn en mijn walging raakvlakken hebben. Als je het essay leest, denk ik niet dat je aan walging denkt, in tegendeel.

Leave a Reply

