Lezen en freewriten

Op de diverse schrijffora en in mijn schrijfgroepen is het heel rustig. Er wordt door een enkeling veel geschreven, de meesten vieren vakantie en schrijven weleens wat op. Ook ik schrijf minder. Ik heb eergisteren wel een essay geschreven, maar verder schrijf ik alleen in mijn schrijfboekje en lees. Ik lees eindelijk een heleboel boeken uit die ik op stapel had. De een na de ander, tussen het tuinieren door. Als ik geen idee heb voor een verhaal, schrijf ik wat ik zie, wat er binnenvalt, wat me bezighoudt. Zonder kritiek en zonder doel. Mijn bedoeling is te blijven schrijven, zoals Natalie Goldberg aanraadt en velen met haar. In de herfst verwacht ik nog bezig te zijn met het fruit uit de tuin. Daarna zal ik weer de rust vinden om gericht en diep geconcentreerd te schrijven.

Leave a Reply

