Lezen leidt tot materiaal

Lezen is belangrijk als je schrijft, lees je overal in schrijfboeken en op schrijfsites. Vaak wordt aangeraden naar de techniek of de schrijfstijl van jouw favoriete schrijver te kijken en daarvan te leren. Er wordt niet bedoeld dat je een kloon moet worden, maar oefenen kan geen kwaad. De belangrijkste reden waarom ik lees is anders: ik lees om op ideeën te komen. Ik ga een dialoog aan met een personage, ben het eens of oneens met de vertelstem. Ik geef commentaar op een filosoof. Daar vloeien ideeën uit voort die ik zo in mijn eigen verhaal kan plaatsen. Het moet natuurlijk wel passen bij mijn plot en personage, meestal is dat wel het geval.

2 thoughts on “Lezen leidt tot materiaal

  1. Mooi geschreven. Eerst een neutrale blik en dan jouw kijk op het onderwerp. Ik denk zelf dat het in drie stappen gebeurt en dat iedereen uiteindelijk bij jouw punt aanbeland. Bij de eerste stap let de nog onervaren lezer vooral op het inhoudelijke. Bij de tweede stap, intussen schrijft hij ook, let hij op de stijl en in minder op de inhoud. Bij de derde stap opnieuw op de inhoud, want de stijl heeft hij zich eigen gemaakt. Hier begint hij zowel stilistisch als inhoudelijk interessante dingen te doen.

    Liked by 1 person

    1. Interessante theorie. Ik probeer wel tot een vervlechting te komen van inhoud en vorm. Soms experimenteer ik. Soms mislukt iets.

      Like

Leave a Reply

