Inspiratieboeken en schrijven

Ik lees de kracht van tien van Linda van Driessche en kan het niet helpen om dit naar schrijven te vertalen. Zo lees ik over de angst voor afwijzing als een krachtveld die maakt dat we onszelf niet zijn. Linda geeft een oefening op waardoor we deze angst meester worden. Als ik het vertaal naar mijn schrijven, doe ik het goed. Niet na een verloren wedstrijd opgeven, maar opnieuw een verhaal schrijven. Ga op zoek naar afwijzing en je verlost jezelf van je angst. Veel in het boek kun je toepassen op schrijven. Vragen over wat voor mens je bent, kun je vertalen naar wat voor schrijver ben je.

Ook een eyeopener is niet standaard willen zijn. Je bent uniek en accepteer dit. Als je alle regels krampachtig opvolgt, raak je ver verwijderd van jezelf en je uniciteit. Beter is de weg te volgen die bij jou past. Als ik dit vertaal naar schrijven, denk ik aan mijn schrijfstem. Ik heb een unieke eigen stem, en als ik me in bochten wring om te voldoen aan criteria van anderen, dan wordt mijn stem standaard en raakt iets oorspronkelijks kwijt. Ik denk dan terug aan een verhaal dat ik schreef en herschreef aan de hand van feedback van een redactrice. Een vriendin zei dat het verhaal iets was kwijtgeraakt. Een deel van de breekbare ziel van het verhaal. Een deel van mijn vertelstem dus, die klankkleur gaf aan het verhaal.

Het hangt er natuurlijk vanaf wat je met een verhaal wilt doen. Commercie geeft soms voorkeur aan een neutrale stem.

Dat brengt me naar nog een aspect van uniek zijn. Accepteer wat voor schrijver je bent. Leer jezelf eerst kennen. Waar sta ik nu, welke koers wil ik vervolgens gaan. Aan welke aspecten wil ik werken en hoe? Accepteer ik dat ik nu eenmaal zwakke kanten heb? Als ik mijn eigenwaarde er niet te veel aan ophang, ga ik met meer ontspanning iets nieuws leren dan wanneer ik me zo betrokken voel dat ik verkrampt beter worden wil.

One thought on “Inspiratieboeken en schrijven

Leave a Reply

