Zoek je plafond op

Natuurlijk kun je tevreden schrijven zoals je schrijft, zo doorgaan. Schrijven doe ik met plezier, om me te uiten… Echter, ik voel de innerlijke noodzaak om steeds beter te schrijven, voel liefde voor mijn verhalen en wil ze zo goed mogelijk maken. Dit betekent dat ik kennis over schrijven zoek, eerst in boeken, dan in cursussen en tussendoor in andere schrijvers. Het is wel een wisselwerking, want over smaak en kleuren valt niet te redetwisten. Uiteindelijk bepaal ik als schrijver wat ik schrijven wil, wars van wat een ander zegt. Ik kan iemand tegenkomen die veel weet en een uitgesproken mening heeft over willekeurig welk verhaal. Bij zo iemand kun ik in de leer gaan. Echter dat kan ook botsen. Wat zij goed vindt, kan anders zijn dan de manier waarop ik mij wilt uiten. Ja, er zijn criteria, er zijn richtlijnen… Toch zie ik dat dit alles betrekkelijk is en ook weer niet. Een voorspelbaar verhaal schrijven dat boeit, zou dat kunnen? Soms zijn staccatozinnen storend, soms maken ze het verhaal.

In ieder geval, waarom zou je een plafond accepteren? Ik hoor weleens iemand roepen dat je je neer moet leggen bij hoe je schrijft, dat ontwikkeling niet mogelijk is en dat je nu eenmaal op een bepaalde manier schrijft. Onzin, vind ik. Als dat zo was, zou ik niet van ‘werk aan je schrijfstijl’ via ‘functionele schrijfstijl’ naar ‘mooie zinnen’ gegaan zijn. Dit allemaal als jurycommentaar of van redacteuren. Je kunt je neerleggen bij waar je nu op dit moment staat en je richten op schrijfplezier. En voor een deel is dit zinnig. Niets helpt beter tegen een schrijfdip dan je te focussen op het plezier van schrijven. Maar een paar verhalen laten analyseren op zwakke en sterke kanten kan je zeker een paar niveau’s verder helpen, ongeacht je genre. Aan mijn gereedschappen valt zeker iets te doen, zelfs aan de inhoud. Aan wie ik ben valt zelfs iets te doen, zelfs aan hoe ik denk. Zoek je plafond op, en breek er doorheen.

Mijn werkpunten voor de komende tijd zijn: plotten, aforismen, spanning.

2 thoughts on “Zoek je plafond op

  1. Hier sluit ik me ontzettend bij aan! En uiteindelijk komt de beslissing over hoe jij wilt schrijven altijd van jezelf. Ik denk wel dat je -wanneer je je nou eenmaal bij jouw stijl neerlegt- je kansen gaat missen die je krijgt door open te staan boor kritiek en advies.

    Persoonlijk probeer ik zoveel mogelijk gereedschappen en adviezen te verzamelen, om uiteindelijk zelf te kiezen welke ik wanneer in wil zetten.

    Liked by 1 person

    1. Inderdaad, ook al merk ik dat dit in periodes gaat. Soms sta ik wat meer open voor kritiek, en andere keren wil ik mijn eigen ding doen. Soms leer ik veel, andere keren wil ik gewoon met plezier schrijven en alles weer loslaten.

      Like

Leave a Reply

