Spannend, een kans

Spannend, een kans om vaste schrijver te worden bij een literair tijdschrift. Dat is niet iets dat je iedere dag overkomt. Die kans is al een opsteker. Ik heb mijn beste verhaal geschreven. Een stem in mijn achterhoofd zei al dat het begin bijzonder krachtig is, maar het einde minder sterk. Ik heb geprobeerd dit te verhelpen, maar ik denk dat ik de opbouw van het verhaal had moeten veranderen. Er komt een diagnose in het verhaal na een sterk begin, en dan zakt de spanning in. Voor mij is spanning zelden heilig, want er valt meer te vertellen dan spannende dingen. Ik heb daar een oordeel over. Moet de moderne mens gaan voor telkens meer spanning, of de merites van de nuance zoeken en vinden? Blijkbaar, na het lezen van De wet van Moenk, is spanning iets dat ons regeert. Het begin vind ik heerlijk, het kabbelt maar zit vol interessante gedachten. Het einde is vreselijk spannend, zoals in gruwelijk. Plottechnisch natuurlijk geweldig, maar het is me te. Zelf houd ik van kabbelende interessante verhalen. Je onderhoudt me niet met het extreme. Dat hoeft van mij niet. Je houdt mijn aandacht vast met het subtiele en de nuance. Helaas blijkt dat het een wet is waar niet van wordt afgeweken, dus hoemptata. Toeters en bellen aan het einde.

Morgen hoor ik of ik gekozen word. Ik moet er wel bij zeggen dat we allemaal heel weinig tijd hadden om het verhaal te schrijven.

5 thoughts on “Spannend, een kans

  1. Veel succes Odile! Ik vind spanning ook niet altijd noodzakelijk, zeker geen puntje-van-je-stoel-spanning, maar te veel kabbelen (dat is vaak een mankement aan mijn verhalen) lijkt me ook niet ideaal.

    Like

Leave a Reply

