Een meesterproef schrijven

De masterclass eindigt met een opdracht en de kans op vast schrijver worden. Zo’n eindopdracht zoek ik niet uit mijn verzameling reeds geschreven verhalen. Ik heb besloten mijn beste verhaal ooit te schrijven of in ieder geval mezelf te overstijgen. Het eerste obstakel is een plot. Een personage heb ik vrij gauw. Geen wonder, in een andere cursus heb ik daar ruim mee geoefend, bovendien heb ik daar nooit zoveel moeite mee gehad, met geloofwaardig een personage op te schrijven.

Het plot is een ander verhaal. Steeds weer een origineel plot bedenken is iets waar ik echt mee worstel. Misschien verwacht ik te snel op een ingeving te komen, misschien schakel ik maar niet over naar een andere denkmodus. Een plot bedenken zal wel een ander hersendeel aanspreken dan het eigenlijke schrijven.

Ik begin aan een verhaal met een personage. Maar het blijft me te statisch voor een meesterproef. Er zijn veel gedachten, ook interessante, maar de tijd staat te veel stil.

Een halve week later krijg ik een ander verhaalidee met een belofte van een plot in wording. De beginsituatie is veelbelovend. Blij ga ik aan de slag, schrijf en herschrijf. Het begin is zelfs krachtig. Helaas zakt het einde in.

Het tweede obstakel is daar: een goed einde schrijven. Het is een herhaling van zetten, want ook voor het einde geldt hetzelfde als voor een plot, het is meer een puzzel oplossen dan een verbaal probleem. Ik kraak mijn hersenen en vraag raad bij proeflezers. Met een paar suggesties en een analyse van het verhaal gewapend, kom ik tot een redding van het einde. Het einde mist een conflict, dat logisch uit het voorgaande voortvloeit maar toch verrassend is. In stijl met het begin schrijf ik een intern monoloog en laat emoties oplopen. Nog een alinea schrappen, voila!

En nu wachten op het resultaat…

Leave a Reply

