Beoordeling verhaal door Naakte Lunch

Naakte Lunch heeft een aanbod tot augustus om een kortverhaal te laten beoordelen. Inmiddels heb ik het rapport terug van mijn opgestuurde verhaal. Het rapport bevat een lijst punten waarop beoordeeld wordt. Dit maakt het herschrijven gemakkelijk. Nu heb ik een lijst met aandachtspunten. Wat voor één verhaal geldt, komt vaak terug in een ander verhaal, waardoor ik bij een volgend verhaal er weer op kan rekenen dat mijn sterke punten in orde zijn en mijn zwakke punten terugkeren – tot ik ze afgeleerd heb.

Dit past goed bij mijn manier van werken. Bij ieder juryrapport probeer ik te leren van de punten die opgenoemd worden. Soms is het tegenstrijdig omdat een proeflezer zinnen te moeilijk vindt en de beoordelaar de zinnen juist aan de korte kant vindt. Soms twijfel ik omdat ik merk dat ik het niet zomaar eens ben met een opmerking. Vaak ebt dit na een dag al weg, na enig nadenken.

Ik heb het rapport daarom één dag laten rusten voor ik ben gaan herschrijven. Het viel me mee. Zes punten lijkt veel, maar in de praktijk waren het snel te verhelpen dingen. Ook had ik de eerste keer dat ik het rapport las meer aandacht voor wat ik fout deed. Bij herlezing zag ik ook wat ik goed deed. Weten wat je al goed doet helpt niet alleen voor je zelfvertrouwen, het geeft een richting aan hoe te schrijven.

Leave a Reply

