En als gedichten meer succes opleveren dan korte verhalen

Vandaag hoorde ik dat ik in de bundel van Poemtata kom. Dan valt me op dat ik met gedichten veel succes heb: steeds in de bundel / bloemlezing. Top honderd van Turing. Derde bij een wedstrijd waarop je mag stemmen. Bij een korte verhalenwedstrijd moet ik meer moeite doen, met minder resultaat. Minder vaak word ik genomineerd. Betekent dit dat ik op het verkeerde pad ben (of jij met het verkeerde genre bezig bent?). Nee. Ik geloof dat niet. Zolang je groeit en bijleert, sta je niet stil. De een stijgt snel, de ander vordert traag. Zolang je maar iets te vertellen hebt, is het zinvol om te schrijven. Ik merk dat ik steeds meer gedichten  schrijf. Ik had er minder dan de vingers op twee handen toen ik in de top honderd van Turing kwam. Het gaat er niet om te winnen, het gaat erom iets te maken dat je zelf mooi vindt, waar je achter staat. Iets dat jouw unieke ervaring van de wereld zo goed mogelijk weergeeft. De rest is minder belangrijk.

2 thoughts on “En als gedichten meer succes opleveren dan korte verhalen

  1. ha! jouw bericht leest bijna als een antwoord op mijn laatste post… toeval misschien… in ieder geval hebben we gelijkaardige ervaringen. Maar ik sluit me aan bij je conclusies, creëren is uiteindelijk waar het om gaat, who needs labels, right?

    Liked by 1 person

    1. Grappig dat je soortgelijke ervaringen hebt. Ik heb ook een tijdje geleden een gedicht opgestuurd dat bijna een kortverhaal is. Het is een heel afwijkende vorm. Op zich is het meedoen aan schrijfwedstrijden een prima manier om te onderzoeken wat je ligt en wat je moeilijker afgaat. Wel vind ik het soms lastig om te schakelen van een soort schrijven naar een ander soort. Percentueel levert gedichten schrijven mij misschien meer op, de lengte van korte verhalen vind ik prettig omdat je er langer mee bezig bent (dan een gedicht), maar toch niet zo lang als een boek.

      Like

Leave a Reply

