Herschrijven

Ik ben bezig een kort verhaal te herschrijven. Ik word onderbroken doordat er thuis veel gedaan moet worden en dat is lastig als het nodig is me te concentreren. Ik heb nogal wat diepgaande kritiek gekregen van een nieuwe proeflezer. Feedback waar ik over na moet denken. Beslissingen die ik nemen moet. Neem ik het punt ter harte of negeer ik het? Zou een andere volgorde inderdaad de tekst ten goede komen? Mijn afweging om het verhaal zo te schrijven zoals het er staat komt naar boven. Ik had er een bedoeling mee. Wat de proeflezer de climax noemt is, is dat inderdaad wat ik zelf als de climax zie? En moet die liefst aan het einde? Misschien een tweede versie schrijven en aan weer een ander voorleggen. Ik mag nog niet eens inzenden, dus tijd genoeg. Graag wil ik dit verhaal zo sterk mogelijk schrijven, dus ik luister, zet bezwaren opzij, ben af en toe eigenwijs en niet bereid mijn darlings te killen. Twijfel er dan over. Beargumenteer, weeg voors en tegens af.

Het zal een van de verhalen zijn waar ik het meeste over heb nagedacht.

3 thoughts on “Herschrijven

  1. Jij maakt graag gebruik van een of meerdere proeflezers. Dan kun je inderdaad een onverwachte reactie verwachten. Wat ik me afvraag, Odille, waarom hecht je zoveel waarde aan proeflezers? Iedereen heeft toch immers een eigen visie, of ziet een andere ingang bij een bepaald verhaal of uitdaging?

    Like

    1. Mijn ervaring is dat meer proeflezers meer zwakke plekken in een verhaal zien. Met veel commentaar ben ik het eens, maar soms twijfel ik heel erg. En je hebt wel gelijk, ieder heeft een eigen visie.

      Liked by 1 person

Leave a Reply

