Daten met verhalen

Of je nu een manuscript bij een uitgever probeert onder te brengen of een kort verhaal ergens gepubliceerd wilt hebben, het heeft veel weg van het zoeken naar een geschikte partner. Ik herinner me nog mijn ongeduld op mijn zestiende, de vlinders, de immens grote teleurstelling, het niet kunnen eten van verliefdheid, het diepe hopeloze gevoel en het verzuchten dat ze mij niet zagen zitten en dat ik nooit de man van mijn leven tegen zou komen. Ik leerde afstand nemen, incasseren en loslaten en uiteindelijk kwam ik jaren later de liefde van mijn leven tegen, waarmee ik nu gelukkig getrouwd ben en stormen doorsta. Vooral het daten doet me denken aan het opsturen van epistels naar literaire tijdschriften en uitgevers en dan met name de angst voor afwijzing en de twijfels, het anticiperen op het gelukzalige gevoel dat je bij elkaar past.

Wat vaak vergeten wordt is dat boeken maken, naast professionele business ook mensenwerk is. Zoals zoeken naar een partner, was het niet handig van mij om me blind te staren op het moeten vinden van iemand. Zo is het ook niet handig om een uitgever te benaderen die niets ziet in jouw verhaal, omdat het niet overeenkomt met de stijl van de uitgever. Een Querido is niet hetzelfde als een Arbeiderspers en het verschil tussen Weirdo’s  en Extaze is nog groter. Los daarvan moeten je verhalen rijp zijn, zoals je voor een relatie ook een bepaalde volwassenheid moet hebben om aantrekkelijk te zijn.

Misschien ga ik mijn manuscript niet naar een uitgever sturen en laat het alleen aan mijn intimi lezen.

Leave a Reply

