Veelzijdigheid of beperking omarmen?

Moet ik wel zo veelzijdig willen zijn? Kan ik me niet beter beperken, mij toeleggen aan het uitbouwen van waar ik goed in bent, daar mijn zwakke plekken opzoeken en aan werken, mijn sterke punten nog sterker maken? Dit hangt af van mijn motivatie om te schrijven. Wil ik soms een andere schrijver zijn dan ik al ben? Mijzelf oprekken? Wil ik een bepaald verhaal schrijven? Of laat ik me leiden door een externe oproep? Door wat in zwang is, wat wordt gezocht? Een oud tipartikel op Schrijven Online, van Thérèse Major, over wie je bent als schrijver geeft daar goed inzicht in. Ik ben dan ook bezig deze vragen te beantwoorden.

Bij schrijven voor kinderen in Afghanistan had ik ineens de behoefte een filosofisch verhaal te schrijven. Ik wist dat dit niet gevraagd werd. Kinderboeken horen te bestaan uit narratieve verhalen met kop en staart en een logische opbouw. Mijn verhaal heeft nauwelijks een handeling. Het gaat over denken en ideeën. Toch heb ik dit zo geschreven, omdat ik het zo wilde schrijven. Ik wil een verhaal schrijven voor filosofisch denkertjes. Voor de anderen is al zoveel geschreven. Bovendien is het goed als meer kinderen filosofisch leren denken.

Soms wil ik schrijven omdat ik een vorm heb. Ik wil dan met deze vorm schrijven. De inhoud bepaal ik dan later.

Op dit moment lees ik me in in gedichten schrijven. Onverwachts kreeg ik succes met een gedicht bij de Turing gedichtenwedstrijd. Ik nam me voor om ook aan dichttechniek te werken. Immers, als je talent hebt, hoor je het te ontwikkelen. Toch?

Ik merk dat ik mezelf wat overspoel met al die techniek. Dan wordt het aantal keuzes alsmaar groter hoe een verhaal te schrijven. Een beperking heeft als voordeel dat je geen keuzestress hebt.

 

3 thoughts on “Veelzijdigheid of beperking omarmen?

  1. Interessante link naar Schrijven Online over reflectie!
    Schrijfwedstrijden, staat helaas nog niet bovenaan mijn lijstje van dingen waar ik tijd voor heb (of kan maken). Heel super dat dit jou wel lukt en dat je succes oogst!

    Liked by 1 person

    1. Ik schrijf ook over het schrijven zelf, door erover te reflecteren. Ik ben nog niet klaar met de vragen van de reflectie. Ik neem er de tijd voor en censureer mezelf niet, zo krijg ik de onderste steen boven. Overigens heb ik hem al eerder ingevuld. Daardoor ben ik gemotiveerd geraakt om aan mijn schrijfstijl te werken met resultaat. Een zwakke punt, daar kun je aan werken. Je hoeft je niet neer te leggen bij iets wat je nog niet beheerst. Nu ben ik ook met het metrum bezig. Ik beheerste dit nog niet, ik lees erover en ik oefen er voorzichtig mee, tot ik het me eigen gemaakt heb.

      Liked by 1 person

Leave a Reply

