Niet gekozen zaalteksten

Drie van mijn teksten komen in Museum De Pont te hangen in Tilburg. De volgende teksten niet, maar misschien inspireren ze toch tot een museumbezoek. Als je op de titel klikt, zie je het kunstwerk waarbij ze geschreven zijn.

Knoeien

Alle kunst, mijn kind, begint met knoeien en eindigt met zeep. Het atelier van mijn vader verdraagt alleen licht dat van binnen komt. Mocht jij wel kleuteren? Met taal? Twee woorden spreken, niet meer?
Zucht naar zeep om het taboe van mijn handen te wissen. Geen idee, geen woord steekt in mijn keel. Werkplaatsen met hout zijn kreukbeginselen. Kleuren die over waren voor ons. Dat wat rest voor jou. Alles is al gezegd, maar niet de woorden van morgen.

Geboortegeweld

Tanden die vooroordelen afbijten. Ze spreekt talen in meerdere kleurklanken. Hoe naakt is mijn gezicht, ontdaan van de wens de waarheid te tooien met schoonheid. Schoonheid als een versleten jas hangend over een oude stoel in een politiecel. Wat als je pijn van iemands gezicht kunt afstropen met verf? Blijft er dan iets te zeggen of spatten de woorden en beelden eruit? Wat als verf zou kunnen smeken. De gouachetranen inzicht geven in onze diepste onopgeruimde schreeuw en horten en stoten van oneerlijk denken, lijfelijke liefde, vreemde liefde. Ons de troep laat zien, de puinhopen van verf.

Uniek

Ze komen dichterbij, als ik het toelaat, heus ze komen dichterbij. Ik kan ze bijna aanraken.
Als ik een bloem teken zonder te kijken, is het die ene die in mijn hoofd is. De bloem. Ze duldt geen andere bloemen. Geen variatie. Ze wil de mooiste bloem zijn, beeldt zich in dat ze weet dat zij model staat voor de bloem. Ze wil perfect zijn, met haar kenmerken, voorbeeld zijn. Ze houdt niet van kromme lijnen en scheuren. Daarmee staat ze op afstand van de werkelijkheid. Ze heeft niet eens een naam.

 

Leave a Reply

