Hoe dichten bij het schrijven helpt

Op dit moment lees ik ‘Gedichten doe je zo’ van Yke Schotanus. Eerder schreef ik al dat gedichten kunnen helpen bij het schrijven van korte verhalen. Nu ik wat verder in het boek ben, zie ik technieken die je kunt toepassen in een verhaal. Minder op woordniveau, meer op plotniveau. Bijvoorbeeld kontrasterende woorden opschrijven en daarmee werken kun je verwerken tot een plot. Als je doorhebt hoe iets werkt in een gedicht, kun je daar gebruik van maken in een verhaal. Het helpt om iets creatiever te zijn en minder standaard te schrijven. Als kind was ik dan ook meer gecharmeerd van gedichten dan van verhalen. Het ontcijferen was daar debet aan, ook het speelse van een dichtzin. Dat de regels opeens verruimd waren intrigeerde me en spoorde me aan tot spelen met taal. Buiten dat was ik woensdagmiddag vaak plat op mijn buik liggend met mijn neus in een woordenboek te vinden. Ik was op ontdekkingsreis naar nieuwe woorden en vooral de onderliggende ideeën. Ik verbaasde me dat een woord een ander idee in kon houden in de ene taal of de andere, dat woorden in het Frans een ander geslacht kunnen hebben dan in het Nederlands. Dat de klanken in de ene taal hard zijn en in de andere zacht. Ik verzon eigen theoriën hoe dat zo kon zijn. Toch kwam het niet in me op iets met taal te doen na mijn eindexamen. Nu is het voordeel dat ik eclectisch kan struinen door de letterkunde en nog steeds mijn eigen ideeën kan vormen.

Leave a Reply

