workshop me@depont

Gisteren was ik naar de workshop zaaltekst schrijven die gegeven werd bij de schrijfwedstrijd van het museum de Pont in samenwerking met Tilt (Tilt is het grootste literatuurfestival van het Zuiden). We kregen 8 tips voor we in een halfuur mochten schrijven over liefst drie kunstwerken. Met mijn schrijfboekje deed ik drie kunstwerken aan. Het eerste was indrukwekkend, samengesteld uit foto’s van zwarte Afrikaanse mannen. Ik vond het moeilijk te schrijven wat het in me opriep. Ik merkte dat ik er meer tijd voor nodig had om hierover te reflecteren, ik gaf deze keuze op. Bij een volgend kunstwerk kreeg ik onmiddelijk beelden, gedachten. Terwijl ik schreef kwamen plechtige museumgangers behoedzaam om mij heen lopen. Een derde werk was bescheiden maar door het onderwerp had ik er meteen affiniteit mee. Een plek om handen te wassen. Het mooiste wat ik schreef was daarover, vond ik.

Voor de workshop moest ik acht uur reizen en op het ijskoude Centraal in Utrecht staan. Ik heb het ervoor over gehad. Bij terugkomst bleek juist deze dag mijn oma (101 jaar oud, mijn heldin) te zijn overleden in de Provence, Frankrijk.

Leave a Reply

