De uitreiking van Turing gedichtenwedstrijd

Met een hoofd vol inspiratie en nog aan het genieten, begin ik langzaam weer te dalen op aarde. Met plezier naar de geselecteerde gedichten geluisterd, waarbij je het gedicht nog eens op een groot scherm kon meelezen. De film van Ilja Pfeiffer vonden we echter het grootste genot van de avond, waarin hij humorvol aangeeft hoe zeer hij geniet van het winnen van de Awaterprijs. Nonchalant voor een kletterende waterval staand vindt hij dat het kletterende water weergeeft hoe hij zich voelt na het winnen van de Awaterprijs.

In de trein naar huis vroeg ik me af, leven we in de tijd van het eclectisch dichten? Het lijkt erop alsof we al stuimelend over beelden en observaties, gedachten en gevoelens gedichten schrijven, in tegenstelling tot een strak keurslijf van opgedragen strukturen of een door logica en rede opgebouwd verhaal. Misschien is het expressie van het verlangen in gedichten te kunnen vluchten van een overgestructureerde wereld, waar onze voorouders juist verlangden naar meer regels en structuren die er nu alom zijn, ten goede maar soms ook verstikkend.

Het was vooral heerlijk om te spreken over schrijven met schrijfvrienden, waaronder Elyse van der Roer, een volgster van mijn blog en Joyce Willemse die de derde prijs terecht won en Annette Akkermans die voor in de bundel staat met wie ik in het gemeen heb dat we vooral korte verhalen schrijven. Helaas lukte het niet om met dichter Onno-Sven Tromp langer te spreken. Wel vond ik zijn meeuwen in zijn gedicht mooi staan. Ik ben zo blij voor Joyce. Helaas vloog de tijd voorbij en we hadden meer behoefte in de balie nog een afsluitend drankje te nemen en een gesprek te voeren dan naar nog een voordracht te luisteren. Onze hoofden zoemden al genoeg. Mijn gasten, mijn zus en vriendin kregen invallen om te gaan schilderen en tekenen. Tijdens de weg naar huis las ik Yke Schotanus over gedichten schrijven omdat ik nooit uitgeleerd ben, altijd mezelf overtreffen wil, omdat het streven naar ultieme teksten mij in zijn greep heeft.

Ik heb op het podium geen podiummonster kunnen ontdekken. Misschien zijn die er alleen in verhalen. Het viel me op dat de winnares, Else, een lief soort mens is op gympen, die weleens vaker een verhaal voordraagt. Ze mocht haar gedicht twee keer voordragen. Het was mijn favoriet gedicht. Dat komt door de aangename toon (haar stem heeft ook een lieflijk iets) en klanken in combinatie met lucide gedachten, denk ik. Nu weet ik dus iets meer over het woord geestig.

Een gedicht dat ik las kwam tot leven bij het voordragen. Zo op het papier viel het gedicht tegen, maar voorgelezen met Engels accent komt het tot leven. Mijn schoonbroer, eveneens van huis uit Engelstalig las het thuis bij mijn zus nog eens met Engels accent voor en het klonk nog beter. Ik heb dus ontdekt dat sommige gedichten een stem nodig hebben om begrepen te worden.

Ik voelde me even een avond een dichter, terwijl ik toch eigenlijk vooral een korte verhalen schrijver ben. Mijn hoofd duizelde van het lezen van Awater in de trein. Zoveel gedichten die ik niet ken, een hele wereld te ontdekken. Wat wil ik nu?

Ik ga eerst maar eens verder met mijn leest, korte verhalen schrijven. En zal af en toe aan een gedicht werken en er een aantal lezen.

In de trein wilde ik wel alle vermelde gedichten gaan lezen.

Er valt nog veel meer te zeggen.

5 thoughts on “De uitreiking van Turing gedichtenwedstrijd

    1. Ellis, dat zou heel goed kunnen. Ik heb weleens tipartikels geschreven bij Schrijven Online, misschien bedoelde je dat. Ik heb hier nog meer geschreven over schrijven, zoals je kunt ontdekken, waarbij ik echt een kijkje achter mijn schermen geef. Veel leesplezier. Ik ga jouw blog volgen. Het was prettig kennismaken!

      Liked by 1 person

Leave a Reply

