Voorbereiden op een uitreiking

Vaak wordt gevraagd voor te lezen als je wint. Soms ook het tweede of derde verhaal. Het is dan ook zinnig je verhaal of gedicht uit te printen of op je tablet mee te nemen en te oefenen. Lees hardop aan iemand voor en vraag hoe het overkomt, wat opvalt. Door gerichte feedback te vragen kun je aan de punten die opgenoemd werken.

Wat ook een zeer goed idee is om podiumervaring op te doen. Daarvoor zijn open podia zoals Capslock waar je een verhaal of gedicht kunt voorlezen in intieme sfeer. De drempel ligt lager dan bij een spannende wedstrijduitreiking.

Het zou niet belangrijk moeten zijn, maar aandacht voor je uiterlijk hoort erbij. Wat ga ik aantrekken is vaak mijn eerste vraag als ik hoor dat ik uitgenodigd word. Ik probeer iets uit te kiezen dat er leuk uitziet op een foto en waar ik me comfortabel bij voel. Als het even kan kies ik iets artistieks. Ik zie ook wel winnaars in spijkerbroeken. Alleen mijn haar doet soms raar alsof er wind door de zaal woei.

Meestal krijg je als winnaar een extra e-mail of hint. Dit doet de organisatie om er zeker van te zijn dat de winnaars ook komen, maar niet iedere wedstrijdorganisatie doet het.

Je kunt de winnaars van een vorige editie van de wedstrijd vragen stellen, mocht je ze op facebook kennen.

De beste tip tegen de zenuwen is om niet naar de wedstrijd te gaan om te winnen maar om interessante mensen te leren kennen. Laatste wedstrijd was ik vooral bezig met gezellig babbelen met iedereen toen ik te horen kreeg dat ik gewonnen had, en ik was daardoor nauwelijks gespannen. Mijn smoes dat ik mijn verhaal niet had meegenomen zodat ik niet zou hoeven voor te lezen werd weggelachen. Het ging goed ook al struikelde ik over de laatste zin.

 

3 thoughts on “Voorbereiden op een uitreiking

  1. Lieve Odile ik wil graag het adres waar je de liefdesbrieven naar toe kunt sturen. Gr.Ineke

    Verstuurd vanaf mijn iPad

    > Op 17 jan. 2016 om 16:24 heeft Odile Schmidt het volgende geschreven: > > >

    Liked by 1 person

Leave a Reply

