Vrijheid

Tussen keuze en mogelijkheid ligt de vrijheid. Als schrijver kies je een vorm om mee te schrijven. Vaak iets dat dicht bij je ligt, dat je al kent. Het vreemde is, dat wanneer je verder weg je geluk beproeft, je vrijheid schept. Door buiten de paden te speuren krijg je nieuwe mogelijkheden waarvan je eerst misschien niet eens het bestaan vermoedde. Het geeft plezier om als een kind het bos in te gaan en te verdwalen. Iets nieuws kan spannend zijn, het kan ook vermoeiend zijn zoals lopen door kreupelhout en het kan meevallen. De weg is even interessant als wat het verhaal dat je overhoudt. Misschien is er zelfs een verband tussen. Als de weg naar het verhaal boeiend is, wordt het verhaal boeiender. Je leest het erin terug.

Als ik bezig ben met de schrijfcursus, oefen ik met de basistechnieken van het korte verhaal. Ik merk dat als ik de vrijheid neem om ondanks de beperkingen van de techniek vrijheid te nemen, een beter verhaal schrijf dan als ik volgzaam alleen op de opdracht let. Het nemen van vrijheid is iets dat je jezelf toestaat.

2 thoughts on “Vrijheid

    1. Ik leer veel van schrijfcursussen. Je krijgt theorie maar als het goed is ook oefening en feedback over wat je valkuilen zijn en je sterke punten. Je krijgt meer inzicht.

      Liked by 1 person

Leave a Reply

