Eerste bij Oska columnwedstrijd

De grap bij binnenkomst was dat mijn terrasgenoten bij de Vergulde Gaper, een bekend Amsterdams café op de hoek van de Prinsenstraat ook genomineerd bleken te zijn. Een schrijfvriendin, Ninja was al aanwezig en dus het ijs al gebroken. Een intieme prijsuitreiking met hapjes en drankjes, waaronder water met radijsjes en munt, in een gezellige modezaak. Onze jassen werden opgehangen en terwijl beneden mensen kleding keurden, werd boven iedereen verwelkomd. Eerst werden twee eervol vermelden genoemd, vervolgens liet de eigenares ons raden wie de eerste prijs kreeg. Ninja wist het. Ik twijfelde, want er konden meer treinreizen tussen de genomineerden zijn. Ik was eerste. Ongeloof was er eerst, gevolgd door de realisatie en de blijdschap.

Juryrapport ‘Afstand is barmhartig’

‘Het verhaal wordt gelijk goed neergezet door de vertelster: de ik-figuur maakt zich kenbaar en ook de situatie waarin zij zich bevindt ik helder. Helemaal zoals Tjechov vindt dat het moet!

De urgentie van het verhaal is voelbaar en er worden door de vertelster opmerkingen gemaakt die beschouwend zijn en uitstijgen boven de lijn van het verhaal, bijvoorbeeld de passage over het moment waarop je verandering zoekt. In het laatste deel wordt het een mooi verhaal over het leven. Het verhaal heeft een fijn zacht ritme, het ritme van een verplaatsing, het ritme van een kleine reis waaraan de vertelster zich graag overgeeft’

Jammer dat jurylid Thomas Verbogt niet aanwezig kon zijn, maar ik kreeg een zoen van journaliste Ziggy Klazes, ook namens hem. De eigenaresse zei dat haar clanditie graag leest en schrijft en iedereen die daar winkelt, krijgt als attentie de bundel, met wat modefoto’s, als attentie bij een aankoop. Een concept dat goed is voor schrijvers en voor de commercie. Ik dacht na een paar leuke gesprekken met andere columnschrijvers, waarom zou ik wachten? Ik ben hier toch en koos voor een jurkje. De vriendelijke verkoopster raadde mij aan de jurk te passen want het was een kleine maat. Hij paste. Met de jurk liep ik langs het Anne Frankhuis, dat op mijn lijst staat van dingen die ik nog eens wil doen. De bussen en trams rijden om de haverklap. Ik hoefde niet te wachten. In de trein las ik de andere columns.

3 thoughts on “Eerste bij Oska columnwedstrijd

Leave a Reply

