Waarom zou een zkv-schrijver dichten?

Vorig jaar schreef ik een mooi gedicht, naar mijn smaak. Ik stuurde het in voor de Turinggedichtenwedstrijd, maar het ging niet door naar de tweede ronde. Dit jaar lukt dat wel. Waarom zou je gedichten schrijven als je specialiteit zeer korte verhalen schrijven is?

Gedichten zijn gemaakt van ingedikte taal. Beeldend, vaak prosaisch. Ritme is belangrijk, ook de keuze van woorden. Smaak is bepalend. Juist om deze smaak te oefenen is het schrijven van gedichten een goede oefening om de zeggingskracht van je zinnen en beelden in korte verhalen te vergroten. Ik moet toegeven dat ik erg twijfel over mijn gedichten en dat ik het gevoel heb tegen een plafond aan te botsen. Toch, als ik mijn gedicht van vorig jaar leg naast dat van dit jaar, zie ik een ontwikkeling. Het omgekeerde is dus ook waar: korte verhalen schrijven helpt dus ook de dichtvaardigheid te vergroten. Mijn gedicht dit jaar heeft ook zeggingskracht zonder dat het de pathos heeft van vorig jaar. Het heeft ook meer samenhang. Ik zeg niet dat ik een ervaren dichter ben, in mijn vriendenkring zijn dichters met veel meer ervaring. Maar ik concludeer dat zowel het oefenen met dichten leidt tot betere verhalen als andersom.

Leave a Reply

