Zoeken naar een eigen stijl

Als beginnend schrijver hoef je je niet blind te staren op je eerste verhaal, jouw schrijfstijl kan nog allerlei richtingen op veranderen. Je keuze van onderwerpen eveneens. Ik heb ruim honderd korte verhalen geschreven en nog ben ik zoekende naar een eigen stijl. Ik hou ervan om op verschillende manieren te schrijven, om met vormen te spelen maar ook met bestaande technieken. Daarom ben ik dol op afwisselende thema’s en oefeningen. Beproefde manieren om je schrijfstijl te veranderen zijn het lezen van verschillende schrijvers, een cursus ‘ontdek je eigen stijl’ te volgen en schrijfstijlboeken lezen. In feite kun je eindeloos leren, want er zijn nogal wat meesterwerken geschreven en er komen ook telkens nieuwe boeken bij. Overdonderd zat ik weleens aan de keukentafel en vroeg me af of het zinvol is om iets toe te voegen aan alle mooie al bestaande boeken. Daarvan ben ik teruggekomen. Mensen lezen en schrijven in alle tijden, zo ook nu. Bij Nanowrimo staan nogal wat vurige betogen over waarom je schrijven zou en waarom juist jij dat zou moeten doen. Ik dus ook.

Leave a Reply

