Wat te doen als emoties je schrijven in de weg staan?

Kort na de aanslagen in Frankrijk, vond ik het moeilijk me te concentreren op mijn verhaal. Ik zat vol met gedachten en emoties, die drongen om naar buiten te kunnen. Ik denk dat een aantal van jullie dit herkennen. Hetzelfde kan ook gebeuren als je iets anders meemaakt dat je even verwerken moet. Een oplossing kan zijn, weet ik uit eigen ervaring, om erover te freewriten. Schrijf vrijuit wat je allemaal voelt en denkt, zonder oordeel. Geef het de ruimte. Als je dan gaat schrijven heb je niet meer dat je gevoelens gaan overheersen in wat je schrijft, al kan ik dat niet garanderen bij sterke emoties.

Gisteravond voelde ik de behoefte om iets aardigs te schrijven aan de Parijse Nanoërs, die vlakbij de aanslagen een write-in hadden. Ze zijn gelukkig ongedeerd, maar het raakt ze natuurlijk wel, al schreven ze juist door en lieten zich niet stoppen.

Leave a Reply

